Vi har testet den elektriske sjarmøren

Den er liten, den er kul, og full av teknologi. Lett å bli glad i denne godklumpen!


Honda e er en bybil, og den er elektrisk.

En 3,9 meter lang bil med bakhjulstrekk og en fantastisk god svingradius er svært smidig i bybildet.

Litt lenger ned finner du et videoklipp der du får se svingradiusen.

Selv om Honda e ikke har de samme kreftene som en Tesla, så oppleves den som kvikk og frist i frasparket i topputgaven med 153 hk som vi testet. Innstegsmodellen har 136 hk.

Fjæringene er satt opp slik at man får en svært god kombinasjon av komfort og kontakt med underlaget når man ønsker å kjøre litt ekstra aktivt.

Nå skal det nevnes at testbilen var skodd med 17-tommers Michelin Pilot Sport dekk, noe som er med på å gjøre aktiv kjøring på svingete veier ekstra moro!

Du har bare to kjøremoduser i bilen, Normal og Sport, og da vet du nok hva vi valgte på svingete vei for litt aktiv kjøring.

Bilen er meget enkel å starte, man bare rusler til bilen med nøkkelen i lomma/veska, åpner døra, setter seg inn, tar på sikkerhetsselen, plasserer høyre fot på bremsen og velger gir – som i en Polestar 2 eller en Tesla. Dette er vist i videoklippet nedenfor.

I videoklippet over får du se litt levende bilder av bilen, noen styrker og svakheter, og du får se meg mate fiskene i akvariet. (ja, vi snakker fortsatt om Honda e).

For å ta to svakheter med en gang, rekkevidden er ikke god, vi snakker under 200 km i vår testløype, nærmere 192 km.

Vi fikk et snittforbruk i vår løype på 15,7 kWt/100 km. Det er noe høyt for en liten bil.

På motorvei kommer snittforbruket raskt opp mot 19 kWt/100 km, og rekkevidden nærmere 140 km.

Men, som nevnt, så er dette en bybil, ikke en bil for langturer, med mindre du elsker å lade ofte.

Bilens førermiljø ligner ikke veldig mye på det som finnes fra før der ute. Tre skjermer på rekke og rad flankeres av to speilkameraskjermer.

Selv om jeg er ganske stor, 184 cm lang og ganske romslig bygget, så har jeg massevis av plass foran i Honda e. God komfort i stolene selv om sitteputen ikke kan forlenges.

Skjermene er meget gode, og bidrar til den meget gode opplevelsen man får når man kjører Honda e.

Lyden i Honda anlegget er også god, og du kan høre litt av den i videoklippet.

Rattet er meget godt å holde i, har knapp for rattvarme, og knapper for å styre den adaptive cruisekontrollen, volum og telefon.

Alt fungerer helt forbilledlig.

De høytsittende skjermene til sidespeilkameraene gjør de enkle å bruke, overgangen fra konvensjonelle sidespeil er liten, og bildene er gode i ulike lys/mørke forhold. Innstillingene foregår på samme måte som konvensjonelle speil, noe som er med på å bidra til at overgangen er enkel.

Bakspeilet kan være et kameraspeil, eller det kan være et normalt bakspeil. Personlig foretrekker jeg det normale bakspeilet, men det kan jo være andre som synes kamerabakspeilet er bedre.

At man ikke bare får Apple CarPlay, men også trådløs Apple CarPlay er med på å bidra med alle andre teknologiske løsninger til at bilen oppleves som svært godt utstyrt.

Vil du koble til med kabel, har du USB både til lading og til kontroll av Apple CarPlay og Android Auto.

Her har du også tilgang til det meste av strømkontakter, også HDMI, så mulighetene er mange når du har ladepause.

Når det gjelder Google Maps så fungerte det noe mer stabilt med kablet tilkobling. Spesielt etter pauser.

Ryggekameraet kombinerer 360 med en visning til, her «fisheye» som viser hva som foregår langt ut til sidene, men man kan også velge konvensjonell visning eller kun visning til hver side.

Akvariet har tre ulike design, og man kan velge hvilke fisker og hvor mange av hver som skal være oppi akvariet.

Som du kan se i videoklippet kan man også mate fiskene om man ønsker dette.

Akvariet er naturligvis kun tilgjengelig når bilen ikke er i bevegelse.

Mellom setene finner man girknapper, og reversknappens løsning liker vi godt.

Bakenfor girknappene finner man et rom med flyttbare skillevegger, her organisert som tre koppholdere. Fleksibelt og kjekt.

Åpneren til bakdøra er lagt bakom bakvinduet, man trykker inn nede framme for å få tak i den.

Baksetene er til to personer, og her er ikke plassen like stor som i forsetene. Det skulle jo nesten bare mangle også når man har en såpass kort bil, at det blir mindre plass lenger bak i bilen når det er massevis av plass foran.

Jeg vi anslå at de med en mer normal størrelse på bakenden sin og en høyde på rundt 180 cm vil sitte helt fint i baksetet.

For meg som er 184 cm lang og har en stor bakende og en «lang rygg» så blir dette noe knapt til å være veldig komfortabelt.

Har man en litt kortere sjåfør foran enn meg, så kan kneplassen raskt bli helt fin, men for meg bakom meg selv blir også kneplassen noe knapp her.

De to som sitter bak har hver sin USB-tilkobling de kan bruke, men som i de fleste små biler er det ikke noen egen friskluftkanal bak hit fra midtkonsollen.

I døra til baksetet er det en egen koppholder/flaskeholder, ettersom det ikke er noe midtarmlene baki Honda e.

I dørkarmen bak finner man en lysknapp, noe man ikke er så vant med å finne i dørkarmer.

Taklyset er av den stilige downlight-typen, to til hver av de to som kan sitte bak.

Innstegsmodellen koster fra 266.200 kroner og har 136 hk.

Testbilen koster fra 294.900 kroner, og har 153 hk. Ingen tvil om hvilken jeg ville valgt, helt klart toppmodellen.

For de som trenger en bil nr. 2, og ikke er avhengig av masse rekkevidde, så er Honda e utrolig mye kulere enn det meste annet som koster rundt 300.000 kroner, og like komfortabel som Mazda MX-30. Det er faktisk to svært kule biler i denne prisklassen.

Vi har jo naturlig nok også testa lading, men dette er heller ikke Honda e sin styrke.

Lading fra 7- til 80 prosent tok 37 minutter, da hadde vi fått på 19,885 kWt – Ionity Ringdalskogen.

Ladet på 150 kW lader hos Circle K Grelland fra 5-til 68 prosent på 26 minutter, da var det kommet på 15,343 kWt.

Ettersom Honda e er så god å kjøre, så skulle man jo nesten ønske seg at rekkevidden var litt lenger, slik at bilen fikk enda større marked og flere bruksområder. Vi får jo bare se om det dukker opp i fremtiden eller ikke.

Som bybil er Honda e både kul, morsom, likandes og deilig å kjøre, men du må ikke være redd for litt oppmerksomhet, for det må du regne med å få i denne bilen.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester