Nå blir Ioniq et eget bilmerke

Hyundai skal oppgradere Ioniq fra å være en elektrifisert modell til å bli et helt eget bilmerke.


Det følger en svært god nyhet med at Hyundai-gruppen nå har bestemt seg for at Ioniq skal bli et eget bilmerke, akkurat som Seat har gjort med Cupra og Volvo har gjort med Polestar.

Det betyr nemlig at de imponerende konseptbilene Hyundai 45 og Hyundai Prophecy (les mer om de to i lenker helt nederst) faktisk blir en realitet. For under merkelappen Ioniq skal den sørkoreanske gruppen tilby moderne og fremoverlente elbiler, noe begge konseptene helt klart er.

Bakgrunnen for at Hyundai-gruppen nå skiller ut den elektrifiserte modellen som et eget merke er satsingen rundt elbiler, og de mener i likhet med Volvo at et eget elbilmerke er veien å kjøre.

‒ Ioniq som merke markerer et paradigmeskifte for elbilkundene, sier global direktør for markedsføring i Hyundai, Wonhong Cho.

‒ Med et fornyet fokus på livet i en tilkoblet verden, vil vi tilby elektriske opplevelser som er helt i tråd med en miljøvennlig livsstil.

Merkene Hyundai og Kia er allerede godt i gang med satsingen på morgendagens biler, og den mest framtidsrettede modellen til nå er Ioniq. Bilen har fått et navn satt sammen av «ion» og «uniq», og var da også ganske så unik da den kom i 2016 som både hybrid, ladbare hybrid og ren elbil laget på samme plattform.

Ioniq-prosjektet ble ifølge Hyundai til for å smelte sammen innovativ mobilitet og miljøvennlige ytelser, og det er denne balansen det nye merket nå skal løfte til et nytt nivå.

‒ Ioniq som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et fantastisk spennende utvalg av nye modeller, sier produkt og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler – allerede fra tidlig i 2021.

Dette har de allerede gjort med konseptene Hyundai 45 og Hyundai Prophecy. Det var to konsepter som smeltet sammen fortid, nåtid og framtid, og bød på noe Hyundai kalte for «Timeless Design». Og med et nytt merke på trappene blir det åpning for begge de to konseptene, men ikke med akkurat de navnene.

Ioniq, altså merket, skal bygge biler på den nye plattformen kalt E-GMP, noe som åpner for rask lading og gode rekkevidder. På innsiden vil bilene innredes etter noe Hyundai kaller for smarte bo-områder, noe som blant annet innebærer seter med store tilpasnings- og justeringsmuligheter, trådløse tilkoblingsmuligheter, underholdning, samt unike funksjoner som hanskerom designet som skuffer.

Til slutt skal de også forenkle brukergrensesnittet, slik det blir enkelt å finne fram i menyer og til nye funksjoner.

Den nye satsingen skal bidra til at Hyundai-gruppen når ambisjonen om et årlig salg av én million elbiler, og ambisjonen under strategien som strekker seg til 2025 er at Hyundai alene skal selge 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.

Det betyr altså at Inoiq har dårlig tid, for dette blir altså et grønt merke.

Og de har tre modeller på gang allerede, og to av disse er altså basert på konseptene som allerede er vist fram.

Ioniq går for den velkjente nummer-strategien som også Polestar og Volkswagens ID.-modeller bruker, hvor for Ioniqs del betyr at partall er sedaner og oddetall står for SUV-modeller.

Først i rekken blir Ioniq 5, som dermed blir en SUV. Dette er det imponerende konseptet 45, som på sin side hyllet konseptet Pony som Hyundai viste fram i 1974.

Ioniq 5 hyller dermed fortiden på samme tid som den også viser framtiden, og modellen inkluderer også parametriske piksler som gir en spesiell effekt som skal blir en signatur for Ioniq-modellene.

Etter 5 følger som kjent 6, og Ioniq 6 blir dermed en sedan. Og vi kan slå fast at den blir en sportslig utgave, for dette er modellen som baserer seg på konseptet Prophecy vist fram tidligere i år.

Den tredje modellen som er planlagt er Ioniq 7, som blir en ganske så stor SUV som er planlagt til 2024.

Hyundai-gruppen markerte den nye satsingen ved å gjøre turistattraksjonen London Eye om til en gigantisk Q med en stor lysinstallasjon. Dette er også starten på en ny Ioniq-kampanje som morsomt nok heter «I’m in Charge», dedikert til miljøet og mangfoldet av livsstiler.

Under videoen finner du lenkene til saker om de to konseptene som de to første Ioniq-modellene er basert på.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter