Det er ikke måte på angst for elbilistene. Det er rekkeviddeangst, det er landeangst og jaggu er det ikke også strømregningsangst. Det siste har kommet etter at strømprisen har skutt i været.
For i likhet med tradisjonelle biler hvor bilistene sliter med høye drivstoffpriser må også elbilistene takle dyrere strøm, og for begge gruppene er forbruk et viktig stikkord.
Jo mer effektiv elbilene er, jo mindre strøm bruker dem. Og ja, da blir det også mer rekkevidde og mindre lading. En vinn-vinn som trumfer alle de tre «angstene».
Og den gode nyheten er at elbilene blir stadig mer effektive, noe den ferske runden av El Prix i regi av NAF og Motor er et bevis på.
‒ Vinterens store elbiltest viser at flere rimelige elbiler har lavt forbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I El Prix testes det hvor langt nye elbiler kommer uten ladestopp, og når bilene til slutt lades måles også ladehastigheten.
På toppen av dette måles også forbruket.
‒ Erfaringen fra testene er at forbruket blir bedre og bedre. Og det er ikke slik at de dyre bilene med lang rekkevidde er bilene med lavest forbruk, sier Sødal.
‒ I vinterens test var det mange biler som hadde et lavt forbruk selv i vintertemperaturer.
Vi kan like godt kåre en forbruk-vinner, og det ble nye Hyundai Ioniq 6 med et forbruk på 16,8 kWh/100 km.
Men hyggelig nok fulgte de rimelige Peugeot e-308 og Opel Astra Sports Tourer ganske tett på.
‒ Er strømkostnadene det viktigste for deg når du skal kjøpe elbil, er det en god idé å ikke stirre seg blind på rekkevidde, sier Sødal.
‒ Noen energigjerrige biler er både rimelige i pris og har lavt forbruk selv om ikke rekkevidden er den lengste.
Som med tradisjonelle biler oppgis også forbruket til elbiler, men dette er målt under WLTP-testen som oftest er litt snillere enn normal kjøring. Men som med den offisielle rekkevidden gir forbrukstallet en god pekepinn.
Utfordringen med WLTP-tallene er at de ikke tar høyde for varierende forhold, og det faktiske forbruket påvirkes blant annet av temperatur, bruk av klimaanlegg og kjørestilen.
‒ Om vinteren må du regne med et betydelig høyere forbruk enn på sommeren, fordi elbilbatterier blir mindre effektive i kulda og fordi mye energi går til oppvarming, sier Sødal.
‒ Hvis lavest mulig bruk av drivstoff og rimelige ladekostnader er viktig for deg, bør du finne en elbil som har lavt forbruk.
Og skal du kjøpe deg en helt ny en så har altså NAF testet 23 ferske elbiler, og her er de fem som hadde aller lavest forbruk under vinterens El Prix:
- Hyundai Ioniq 6 – 16,8 kWh/100 km
- Peugeot e-308 Combi – 17 kWh/100 km
- BYD Dolphin – 17,1 kWh/100 km
- Opel Astra Sports Tourer – 17,4 kWh/100 km
- MG 4 Trophy Extended Range – 17,9 kWh/100 km
Om du vil se hele listen
kan du gjøre det over hos NAF.
Les også: