Italienske Fiat er på hugget. Det Stellantis-eide merket har nylig vist fram noe så unikt som en storesøster til legenden Fiat 500, en Fiat 600e.
Her skal det også gå i La Dolce Vita, og det gode livet kommer i form av en elbil. Derav 600e.
Grunnen til sjarmoffensiven er at Stellantis her en global plattform fra Stellantis, og denne er såpass fleksibel at Fiat selv kan bestemme ting som design og smarte løsninger. Og ja, selvsagt by på en god dose italiensk kreativitet.
‒ Det er spennende å jobbe med Fiat når de kommer med en helt ny rekke med konseptbiler, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.
‒ Vi ser fram til å gjøre Fiat enda morsommere og enda mer italiensk, samtidig som praktiske løsninger skal gjøre Fiat til den perfekte bybilen i Norge.
Dette er en stor Panda som er inspirert av merkets fødested, Lingotto-bygningen i Torino.
Fiats designere ble inspirert av noen av Lingottos spesielle egenskaper da de skapte det nye designspråket.
Den ovale formen på «La Pista 500», testbanen på taket av bygget, har vært tanken ved utforming av både seter, dashbord og skjermen for infotainment.
Videre legges det spesiell vekt på bruken av bærekraftige materialer, inkludert resirkulerte plastmaterialer og bambusstoffer. Det skal også bli lettere å lade bilene med ladekabel på rull.
Den høye kjørestillingen og det kule designet gjør denne bilen til den perfekte mobilitetsløsningen i travle bymiljøer. Samtidig skal en familie- eller ferietur være innenfor rekkevidde.
Fiat pickup:
Pickup er det andre konseptet.
Fiat er markedsleder i Sør-Amerika, og Strada pickup er det mestselgende kjøretøyet på det brasilianske markedet.
Videre mener Fiat at denne typen kjøretøy kan gjenskape suksessen på et globalt nivå, selv i Europa. Fiats pickup-konsept skal by på gode fritidsopplevelser og være til praktisk nytte.
Her skal kunden oppleve funksjonaliteten til en varebil og komforten til en SUV. Alt med utgangspunkt i et bymiljø.
Fiat fastback:
En etterkommer til to av merkets største suksesser – Fiat Fastback i Brasil og Fiat Tipo i Midtøsten og Afrika.
Denne fastbacken har som mål å følge i hjulsporene og etablere seg på et globalt nivå i tillegg til Latin-Amerika, Midtøsten og Afrika.
Det skal være bærekraftig uten å gi avkall på funksjon.
Fastback-design er valgt for å gi et ungdommelig preg.
Fiat SUV:
Det fjerde konseptet en romslig familie-SUV, en slags «Giga-Panda».
I tråd med Fiats rolle som tilbyder av innovativ og bærekraftig mobilitet, er bilen en bekreftelse på at Fiat også legger vekt på behovet til en familie.
Fiat camper:
Det siste konseptet som presenteres er det ultimate gjør-det-alt-kjøretøyet, siden det har den nye dolce vita-stilen og kobler folk til hverandre og naturen igjen.
Dette konseptet hyller «funksjonaliteten» til Pandaen fra 1980-tallet, og minner om allsidigheten til en bil som ble laget for byen med egenskapene til en SUV og sjelen til en pålitelig følgesvenn.
Les også:
- Norske batterier skal gjøre elbilene grønnere – 1 milliard kroner er delt ut
- Fikk dekk- og kjettingbot på 158.500 kroner!
- Her er Volkswagen ID.7 stasjonsvogn GTX