Italienske Fiat er på hugget. Det Stellantis-eide merket har nylig vist fram noe så unikt som en storesøster til legenden Fiat 500, en Fiat 600e.
Her skal det også gå i La Dolce Vita, og det gode livet kommer i form av en elbil. Derav 600e.
På samme tid har Fiat slått fast at grå biler er kjedelige, så denne fargen er rett og slett bannlyst av merket som er kjent fort sine små og gøyale biler. Og gøy blir det også i framtiden. Også den som er ganske nær.
For Fiat gir oss nå en liten titt på planene framover, og her står det svart på hvitt at det skal komme en ny modell hvert år fra og med 2024 til og med 2027. Totalt viser regnskapet fem nye biler, alle selvsagt kompakte og i hvert sitt segment.
Så ikke tro at Fiat skal teppebombe oss med kompakte SUV-modeller, for ambisjonen er langt større ‒ her skal det komme biler for ganske så mange bruksområder. Som familiebildet under helt klart viser ‒ alle de fem er unike konsepter.
Grunnen til sjarmoffensiven er at Stellantis her en global plattform fra Stellantis, og denne er såpass fleksibel at Fiat selv kan bestemme ting som design og smarte løsninger. Og ja, selvsagt by på en god dose italiensk kreativitet.
‒ Det er spennende å jobbe med Fiat når de kommer med en helt ny rekke med konseptbiler, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.
‒ Vi ser fram til å gjøre Fiat enda morsommere og enda mer italiensk, samtidig som praktiske løsninger skal gjøre Fiat til den perfekte bybilen i Norge.
Den globale plattformen åpner for at Fiat kan produsere biler over hele verden, noe som er viktig når også det italienske merket skal bli mer bærekraftig. Fiat skal altså produsere kortreiste biler, inkludert elbiler.
For plattformen er en såkalt multienergi-plattform, og dermed åpner den for å lage både elbiler, hybridbiler og rene bensinbiler.
Det er dog noen fellesnevnere. Bilene blir iallfall om vi skal tolke ut fra bildene relativt kompakte, de blir fargerike og ikke minst skal de bli rimelige. Så kortreiste billige biler. Hmmm.
Fiat sier at de nå fjerner unødvendige deler og reduserer forurensende materialer som krom, legeringer, skinn og skum i setene. I tillegg skal de ha fokus på to ting som er viktig for forbruket, vekt og aerodynamikk.
Så hva kan vi vente oss? Vel, italienerne har ikke tenkt å holde på hemmelighetene, så her kommer en oppsummering fra Fiat om de fem kommende bilene inkludert flere bilder.
Fiat bybil:
Den første bilen er en bybil.
Dette er en stor Panda som er inspirert av merkets fødested, Lingotto-bygningen i Torino.
Fiats designere ble inspirert av noen av Lingottos spesielle egenskaper da de skapte det nye designspråket.
Den ovale formen på «La Pista 500», testbanen på taket av bygget, har vært tanken ved utforming av både seter, dashbord og skjermen for infotainment.
Videre legges det spesiell vekt på bruken av bærekraftige materialer, inkludert resirkulerte plastmaterialer og bambusstoffer. Det skal også bli lettere å lade bilene med ladekabel på rull.
Den høye kjørestillingen og det kule designet gjør denne bilen til den perfekte mobilitetsløsningen i travle bymiljøer. Samtidig skal en familie- eller ferietur være innenfor rekkevidde.
Fiat pickup:
Pickup er det andre konseptet.
Fiat er markedsleder i Sør-Amerika, og Strada pickup er det mestselgende kjøretøyet på det brasilianske markedet.
Videre mener Fiat at denne typen kjøretøy kan gjenskape suksessen på et globalt nivå, selv i Europa. Fiats pickup-konsept skal by på gode fritidsopplevelser og være til praktisk nytte.
Her skal kunden oppleve funksjonaliteten til en varebil og komforten til en SUV. Alt med utgangspunkt i et bymiljø.
Fiat fastback:
En etterkommer til to av merkets største suksesser – Fiat Fastback i Brasil og Fiat Tipo i Midtøsten og Afrika.
Denne fastbacken har som mål å følge i hjulsporene og etablere seg på et globalt nivå i tillegg til Latin-Amerika, Midtøsten og Afrika.
Det skal være bærekraftig uten å gi avkall på funksjon.
Fastback-design er valgt for å gi et ungdommelig preg.
Fiat SUV:
Det fjerde konseptet en romslig familie-SUV, en slags «Giga-Panda».
I tråd med Fiats rolle som tilbyder av innovativ og bærekraftig mobilitet, er bilen en bekreftelse på at Fiat også legger vekt på behovet til en familie.
Fiat camper:
Det siste konseptet som presenteres er det ultimate gjør-det-alt-kjøretøyet, siden det har den nye dolce vita-stilen og kobler folk til hverandre og naturen igjen.
Dette konseptet hyller «funksjonaliteten» til Pandaen fra 1980-tallet, og minner om allsidigheten til en bil som ble laget for byen med egenskapene til en SUV og sjelen til en pålitelig følgesvenn.
Les også: