Land Rover har bestemt seg for å gjøre ting enkelt, og på
samme tid litt vanskelig, med modellnavnene på bilene sine. De puttet bilene i to hovedgrupper − Range Rover og Land
Rover − og navnet de deretter.
Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque. Ganske greit. For Land Rover er det litt mer trøblete, ettersom de har kalt
modellene Land Rover Discovery og Land Rover Discovery Sport. Det er lett å tro at dette er en og samme modell, spesielt
ettersom de ser ganske så lik ut også, men de befinner seg i to forskjellige
klasser. Land Rover Discovery, en av de virkelige veteranene blant SUV-modellene
som kom i 1989, måler nærmere 5 meter og er en stor SUV. Discovery Sport er en relativ ny modell som kom i 2014, og
selv om de to bilene ligner på hverandre befinner den seg i den langt mer
kompakte klassen med sine 4,59 lengdemeter. Den runder altså fem år, noe som også betyr at det er på
tide med en oppgradering.
seriøst til verks. I likhet med Range Rover Evoque får nå også Discovery Sport det nye Touch Pro infotainment-systemet med berøringsskjermer, og dette åpner blant annet for Apple Car Play, trådløs lading og nettsoner via 4G. Her en video som viser innsiden:
modellen får en enda mer premiumfølelse ved bruk av bedre materialer, nye seter
og opptil 24 forskjellige kombinasjonsmuligheter for setet – så det er bare å beregne
en uke med testing før du finner den perfekte sittestillingen. Sport kommer nå med det JLR kaller Terrain Response 2 som
standard, hvor føreren kan velge mellom fire kjøremoduser (komfort, sand,
gress-grus-snø, søle og hjulspor). Men det trenger ikke å bli komplisert av den
grunn. Bilen kan nemlig settes i en automodus, og bilen velger automatisk
kjøremodus ut fra terrenget. En annen nyhet er det JLR kaller for ClearSight Ground View, og er også en smart greie. Via kamera får man en 180 graders visning under fronten av bilen, nyttig når man skal manøvrere i trange parkeringshus eller i terrenget. Ground View er en videreføring av Transport Bonnet-teknologien som ble forhåndsvist av Land Rover i 2014. En annen oppgradert modell med både Terrain Response 2 og ClearSight
Ground View er Range Rover Evoque, som nå kommer som mildhybrid. Og ikke overraskende får også Discovery Sport en slik
mildhybrid. Her er det snakk om et 48-volts-system som lagrer energi som
normalt går tapt ved oppbremsing i et batteri, og denne brukes til å støtte
forbrenningsmotoren under akselerasjon. Under oppbremsing og ved hastigheter under 17 km/t slås
motoren av for å minimere utslippene. Nye Sport får også oppdaterte bensin- og dieselmotorer. Og – nok en gang i likhet ned Evoque − skal også Sport komme
som ladbar hybrid senere i år, og da med en elektrisk rekkevidde som skal ligge
en plass rundt 50 kilometer. Den er det nok mange som kan tenke seg. Land Rover Discovery Sport lanseres i Norge på sensommeren,
og norske priser er ikke klare ennå. Her er flere bilder: Les også: