Myndighetene prøver å få folk over på kollektiv ved å bruke pisk, men det fungerer dårlig. (Foto: NAF)

Dette må til for å få bilistene over på kollektiv

Myndighetene, og køstående pendlere i biler, vil ha flere over på kollektiv. Da er flere avganger og mer fleksible billetter veien å gå.


‒ Det bør bli enklere og billigere å kombinere kollektivtransport med andre reisemåter, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

NAF har tatt tempen på kollektivtransport i Oslo, Trondheim og Stavanger, og har fått klare indikasjoner på hva som trengs for å gjøre dette mer aktuelt for folket.

-->
For det er en ganske stor andel som sier at de vil reise mer kollektivt om det fantes et fleksibelt månedskort, og her skiller spesielt hovedstaden seg ut. Der etterspør hele 42 prosent slike billetter, mens 33 prosent i Trondheim 28 prosent i Stavanger sier at de ønsker dette.

Det kommer frem i NAFs Trafikantbarometer 2023 som er utført av Norstat.

‒ Mange ønsker seg nye billettyper som gjør at det lønner seg å velge kollektivtransport når det passer seg. I dag er valget ofte mellom et månedskort eller dyre enkeltbilletter, sier Handagard.

På samme tid er det mange som ikke uventet peker på flere avganger og kortere reisetid, og NAF er bekymret for de varslede kuttene i kollektivtilbudet flere steder i landet.

Syv av 13 fylkeskommuner har foreslått kutt i rutetilbudet eller å øke billettprisene i neste års budsjett. NAFs gjennomgang av fylkesbudsjettene viser at strammere budsjetter rammer kollektivtilbudet i seks av fylkene neste år.

‒ Fleksible billetter er bare en del av løsningen. Det hjelper ikke om enkeltbilletten er billig om bussen bare går en gang i timen, påpeker Handagard.

‒ Det er et sterkt press på folk i byene om å bytte bilen med andre reisemåter. Et godt kollektivtilbud, med priser som gjør at det lønner seg å velge kollektivt, er viktig for å unngå enda flere restriksjoner på bilbruken.

Bruk av gulrot framfor pisk er grunnen til at nordmenn byttet diesel- og bensinbilen ut med en elbil, men det virker som at politikerne allerede har glemt den suksessoppskriften. Nå prøver de nemlig å redusere trafikken ved bruk av pisk, og resultatet er nedslående.

Trafikantbarometeret viser at bilbruken i byene holder seg høy ‒ til tross for restriksjoner og bompenger. I Oslo bruker 38 prosent bil på hverdagsreisen, i Bergen er bilbruken på 74 prosent, Trondheim 64 prosent og Stavanger 75 prosent.

‒ I byene settes det tøffe mål om at bilbruken ikke skal øke, sier Handagard.

‒ Derfor frykter vi at kollektivkutt, sammen med dyre billetter, vil føre til at færre kan velge kollektiv og at vi derfor får en spiral med stadig økende bompenger for å tvinge bilbruken ned.

I disse fylkene blir det kutt i tilbudet og/eller økte billettpriser, ifølge NAF: Rogaland, Vestland, Finnmark (ikke endelig avklart), Buskerud, Trøndelag og Troms.

NAF Trafikantbarometer 2023, utført av Norstat for NAF. Totalt har 4.242 personer besvart undersøkelsen.

Spørsmål: Ville du reist mer kollektivt dersom… (flere svar mulig, maks 3). Utdrag.

Les også:

Debatt

Les mer om:

NAF Samferdsel