Vi har kjørt bil i Aten, en søreuropeisk storby som visstnok skal ha tre ganger så mange biler som det er innbyggere. Og det bor over tre millioner mennesker i den greske hovedstaden.
Som vi vet har de som bor lenger sør et litt annet temperament enn det vi nordboere er vant til, og når man i tillegg mikser tusenvis av scootere inn i et fra før uoversiktlig trafikkbilde går det selvsagt hett for seg.
-->
Det var tuting, hoing og hytting av knyttnever, og løsningen for i det hele tatt å komme seg framover var rett og slett å være frekkest mulig. Ja, vi var også vitne til at det gikk helt galt, og blant annet ble en scooter meid ned rett foran oss midt i sentrum av storbyen.
Norsk trafikk er som det reneste bedehuset i forhold, men også her kan temperamentet skyte til værs når folk blir stresset og irritert. Det bekrefter også en ny undersøkelse som Kanter har gjennomført for Trygg Trafikk.
– Irritasjon og dårlig samarbeid øker sjansen for ulykker, sier Christoffer Solstad Steen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Undersøkelsen avdekte blant annet hva som irriterer oss mest i trafikken, og en ting er ganske så klart. Vi skylder på de andre, og noen kan faktisk bli så ufine at de viser dette tegnet.
35 prosent irriterer seg mest over bilister i trafikken, mens 29 prosent irriterer seg aller mest over syklister. Dette er høyere enn for alle andre trafikantgrupper.
– Det er åpenbart mye irritasjon ute og går mellom ulike typer trafikanter. Det liker vi dårlig. For det første gjør irritasjon oss til dårlige trafikanter. Det skaper farlige situasjoner og ulykker. For det andre vitner det om dårlig samarbeid mellom de ulike trafikkgruppene. Husk at alle har like mye rett på veien, sier Solstad Steen.
Det finnes heldigvis unntak, og 9 prosent svarer at de ikke blir irritert i trafikken.
– Pust med magen og tenk samarbeid, enten du er på veien i bil, på sykkel eller til fots. Med flere trafikanter, flere forstyrrelser og et mer komplekst trafikkbilde enn før, er det viktig å beholde roen. Irritasjon og aggresjon gjør at vi tar dårlige valg. Det fører til ulykker, sier Solstad Steen.
Vi er kanskje flinke til å bli irritert, men vi har kanskje ikke så god selvinnsikt? Fotgjengere og syklister mener at bilistene er verstingene, mens 45 prosent av bilistene skylder på andre bilister når farlige situasjoner oppstår.
– Bilistene oppleves som den farligste trafikantgruppen. Biler har et langt større skadepotensial enn syklister eller fotgjengere, og det gir deg som bilist et større ansvar i trafikken, sier Solstad Steen.
Syklistene følger ganske tett bak når det kommer til oppfatningen av hvem som skaper flest farlige situasjoner.
– Det er mange syklister på norske veier, både på landeveiene og i byene der det er uoversiktlig og trangt. Syklister kan være uforutsigbare fordi de bruker både fortau, kjørebane, egne sykkelfelt og fotgjengeroverganger. Det kan være krevende for andre trafikanter å forholde seg til, understreker Solstad Steen.
De har også spurt om hvor sikker de forskjellige gruppene føler seg i trafikken, og 36 prosent sier at de føler seg mest utsatt når de er på sykkel. Kun 20 prosent føler seg utsatt bak rattet.
– Som syklist og fotgjenger har man ikke den beskyttelsen som bilen gir, likevel er det viktig å huske på at tryggheten vi føler i bilen er falsk trygghet. Ulykkesstatistikken viser at de fleste hardt skadde og omkomne er bilister, understreker Solstad Steen.
Og om det koker litt vel mye under topplokket kan du jo alltids tenke på trafikken i Aten, og være glad for at du faktisk befinner deg på en norsk vei.
Les også: