Det å kjøpe seg en ny bil er en stor og viktig greie. Dette er faktisk den største investeringen vi gjør regelmessig, for en bolig bytter vi som kjent ikke veldig ofte.
Hvor ofte nordmenn bytter bil kan vi ser ut av registreringstallene til Opplysningsrådet for veitrafikken, og de viser at det totalt var 243.302 eierskifter det første halvåret. I snitt blir dette 1.344 hver eneste dag, og trekker vi fra helligdagene går snittet opp til solide 1.946 eierskifter hver arbeidsdag.
Går vi over på den aller viktigste av bilinvesteringen ‒ nybilkjøpet ‒ skjer også dette overraskende ofte.
Totalt ble det registrert 61.258 nye biler i første halvår, 52.026 av disse var elbiler, og deler vi dette på antall arbeidsdager, 125 stykker, får vi et snitt på 490 nye biler hver eneste dag.
De rundt 500 daglig har forhåpentlig tenkt seg godt om før de gjennomførte kjøpet, og gått gjennom det de mener er de viktigste kriteriene for en bil.
Med inntoget av elbiler er selvsagt rekkevidden viktig, men det er også andre ting som teller for eller imot en bil.
Det vet Polestar alt om, for de har nå fått Respons Analyse til å undersøke nordmenns kriterier for valget av elbil. Undersøkelsen inkluderte drøyt 1.000 personer og ble gjennomført tidligere denne måneden.
Nå er selvsagt pris et viktig kriteria, men her er det spurt om selve bilen. Og Polestar har grunn til å være fornøyde, for de haker av mye på drømmelisten til norske elbilkjøpere.
2 av 3 svarer rekkevidde, mens 1 av 3 haker av kjøreglede. Det relativt ferske svenske merket stammer fra Volvos satsting på mer kjøreglade biler og ikke minst racerbiler.
Den arven har de tatt videre med seg som et elbilmerke, og Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef i Polestar, er gald for at mange ser på kjøreegenskapene.
– Konkurransen om kundene er tøff, sier hun.
‒ Derfor gjelder det å ikke bare innfri, men overgå forventningene til kundene. At de bryr seg om kjøreglede i tillegg til rekkevidde og pris i kjøpsvurderingen, tar jeg som et sunnhetstegn. Bil skal være gøy!
Det bør bli enda mer rekkevidde og kjøreglede signert Polestar den kommende tiden, for merket har lansert to nye biler ‒ en tradisjonell SUV kalt Polestar 3 og en mer aerodynamiske SUV-coupé som heter Polestar 4.
– Begge disse bilene har god rekkevidde, og oser samtidig av kjøreglede. I Polestar jobber vi for at kunder i bilene våre skal tenke: Her vil jeg være, sier Fjeld.
Selve designet spiller også en rolle når folk skal kjøpe en ny elbil, og 1 av 4 svarer dette i undersøkelsen.
Så hva miljøaspektet?
Vel, det er noen som også bryr seg om de lokale utslippene, men som tidligere undersøkelser har vist er de i markant mindretall. I Polestars ferske undersøkelse svarer kun 18 prosent at miljøvennlighet er det viktigste.
– Kunder kjøper ikke elbil bare på grunn av miljø, slår Fjeld fast.
‒ Bilen må også se bra ut, og den må innfri på en rekke kriterier, som undersøkelsen understreker. Jeg er stolt av at vi i Polestar jobber like hardt med å få ned utslipp per bil som vi er kompromissløse på å lage det aller beste designet.
Her er de to nye modellene til Polestar, 3 og 4:
Les også: