Mercedes nøyer seg selvsagt ikke bare med en elektrisk satsting på vanlige biler, og skal gjennom Daimler Truck også bane vei for helelektriske lastebiler.
Den oppgaven er opp et nivå grunnet størrelsen, for her skal man slepe med seg mange titalls tonn som setter langt større krav til det elektriske drivverket.
For å gjøre lastebilene mest mulig praktisk er batteripakken på over 600 kWh og ladingen åpner for 400 kW effekt, mens rekkeviddemålet for disse landeveiskongene er på 500 kilometer.
De færreste som kjører landeveistransport bikker over 500 kilometer per dag, og Mercedes klarte seg også med kun en ladestopp om dagen ‒ og den tok de alltid etter ha gjennomført den daglige etappen.
Ettersom hele turen tok 32 dager gjennom 18 land så har bilene blitt ladet 31 ganger. Det inkluderer et stopp på Nordkapp og til slutt endte de opp i spanske Tarifa, Europas sørligste punkt.
‒ Turen så langt har vist oss at batteridrevet langdistansetransport allerede er mulig i Europa i dag. De to eActros 600-prototypene har vist seg å være ekstremt pålitelige følgesvenner – i krevende landskap så vel som i vind, regnvær eller utetemperaturer over 30 grader, sier Christof Weber, leder for global testing hos Mercedes-Benz Trucks.
Bilene startet på sin lange ferd i Frankfurt 11. juni og satte kursen nordover, og en drøy måned senere var de altså i mål i Spania.
Dette var ruten de to bilene tok: Tyskland, Danmark, Sverige og deretter Nordkapp på selveste Sankthans. Videre fulgte Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Slovenia, Italia, Frankrike og til slutt Spania.
Men de to bilene kunne selvsagt ikke parkeres der, så den siste etappen inkluderte Portugal, Frankrike, Belgia, Nederland og Luxembourg før de til slutt kom tilbake til Frankfurt.
Det er litt av en tur, selv for et elektrisk flaggskip som Mercedes EQS. Så ja, selv de store elektriske lastebilene er landeveiskonger.
Les også: