Mercedes eActros 600 har vært på litt av en langtur, inkludert Nordkapp. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elektriske lastebil har rundet Europa

Selv enkelte nye personbiler må se langt etter en slik omfattende test som den elektriske Mercedes eActros 600 har gjennomført. Og ja, som bildet over viser har den vært innom Nordkapp.


Mercedes nøyer seg selvsagt ikke bare med en elektrisk satsting på vanlige biler, og skal gjennom Daimler Truck også bane vei for helelektriske lastebiler.

Den oppgaven er opp et nivå grunnet størrelsen, for her skal man slepe med seg mange titalls tonn som setter langt større krav til det elektriske drivverket.

Hvor mye har Daimler lurt veldig på, så de har like godt sendt den kommende eActros 600 ut på litt av en rundtur. Mer eksakt har den tilbakelagt 10.697 kilometer, og underveis stoppet den, eller de, for det var et par slike, på offentlige ladere.

Den duoen som har vært på en skikkelig langtur er to nær produksjonsklare utgaver, og oppgaven var å kjøre fra Tyskland og så langt nord i Europa som man kan komme og deretter sikte seg inn på det sørligste punktet. Altså fra A til Å på fastlandet.

For å gjøre lastebilene mest mulig praktisk er batteripakken på over 600 kWh og ladingen åpner for 400 kW effekt, mens rekkeviddemålet for disse landeveiskongene er på 500 kilometer.

De færreste som kjører landeveistransport bikker over 500 kilometer per dag, og Mercedes klarte seg også med kun en ladestopp om dagen ‒ og den tok de alltid etter ha gjennomført den daglige etappen. 

Ettersom hele turen tok 32 dager gjennom 18 land så har bilene blitt ladet 31 ganger. Det inkluderer et stopp på Nordkapp og til slutt endte de opp i spanske Tarifa, Europas sørligste punkt. 

‒ Turen så langt har vist oss at batteridrevet langdistansetransport allerede er mulig i Europa i dag. De to eActros 600-prototypene har vist seg å være ekstremt pålitelige følgesvenner – i krevende landskap så vel som i vind, regnvær eller utetemperaturer over 30 grader, sier Christof Weber, leder for global testing hos Mercedes-Benz Trucks.

‒ Rekkevidden på 500 kilometer på én batterilading og den 40-tonns bruttomassen som er spesifisert av oss har vist seg å være realistisk på turen har vi kun ladet på offentlige ladepunkter. På den nordlige etappen kunne vi nesten alltid nærme oss ladestasjonen med den komplette semitraileren vi måtte koble fra slepemaskinen for å få tilgang til noen av ladestasjonens overlegg.

Bilene startet på sin lange ferd i Frankfurt 11. juni og satte kursen nordover, og en drøy måned senere var de altså i mål i Spania. 

Dette var ruten de to bilene tok: Tyskland, Danmark, Sverige og deretter Nordkapp på selveste Sankthans. Videre fulgte Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Slovenia, Italia, Frankrike og til slutt Spania.

Men de to bilene kunne selvsagt ikke parkeres der, så den siste etappen inkluderte Portugal, Frankrike, Belgia, Nederland og Luxembourg før de til slutt kom tilbake til Frankfurt. 

Det er litt av en tur, selv for et elektrisk flaggskip som Mercedes EQS. Så ja, selv de store elektriske lastebilene er landeveiskonger. 

Les også:

Debatt