For spesielt de tyske merkene er det viktig å ha bilene som er raskest rundt verdens mest utfordrede racerbane, Nordschleife.
Der er det rekorder for diverse biltyper, inkludert en som det Nürburgring kaller «executive cars». Her hører Mercedes-AMG GT 63 S og Panamera hjemme, to luksuriøse direktørraketter.
Enn så lenge har Nürburgring oppført AMG GT-modellen som den aller raskeste i dette segmentet, og denne klarte den knapt 21 kilometer lange runden på 7:27,800 minutter.
Den ble satt sent i 2020, og slettet på sin side bestetiden til en Panamera Turbo S satt noen måneder tidligere med drøyt to sekunder.
Nå har Porsche luftet den 3. generasjonen av Panamera rundt «det grønne helvete», og mer eksakt en pre-serievariant av den potente sedanen. Som vanlig var det Lars Kern som satt bak rattet, noe han også gjorde da de to forrige generasjonene av Panamera ble testet.
Duoen ble klokket inn til lynraske 7:24,17 minutter, noe som er 5,64 sekunder raskere enn den forrige generasjonen. Det har altså skjedd en stor utvikling på bare noen få år.
‒ På Nordschleife er de tverrgående dynamiske egenskapene til en bil spesielt viktige, forklarer Kern.
‒ Den nye Panamera har oppnådd betydelige gevinster på dette området. Spesielt i teknisk krevende hjørnesekvenser, som mellom «Hohe Acht» og «Brünnchen»-delene av baneseksjonen, reagerer den med merkbart større smidighet.
I tillegg til enda bedre kjøreegenskaper har den nye generasjoner en 8-sylindret motor med elektrisk støtte.
‒ Driftlinjen, aerodynamikken, chassiset, de nye ultrahøyytelsesdekkene fra Michelin – mange aspekter har bidratt til denne beste tiden, sier Kern.
‒ Det nye Porsche Active Ride-chassiset har gitt et spesielt stort bidrag. Bilen holder seg parallelt med veien til enhver tid. Den svinger og er stabil på et helt nytt nivå. Som sjåfør gir dette meg en god følelse og understreker ytterligere at utviklingen vår ikke bare tilbyr maksimal kjørekomfort fra dag til dag, men også utgjør en reell forskjell på Nürburgring Nordschleife. Ingen annen Porsche tilbyr et så bredt spekter mellom komfort og sportslighet. Den nye Panamera kombinerer de positive egenskapene til en eksklusiv touring-sedan med håndteringen av en sportsbil.
Som vanlig når det skal settes offisielle rundetider på Nordschleife blir bilene utstyrt med et racingsete og det obligatoriske sikkerhetsburet.
Dekkene er selvsagt gatelovlig, Michelin Pilot Sport Cup 2 med dimensjonene 275/35 ZR 21 foran og 325/30 ZR 21 bak. Disse er faktisk spesielt utviklet for Panamera.
Det er også mulig å bestille nye Panamera med et Carbon Aerokit som denne var utstyrt med, og i kombinasjon med Gurney-klaffen på den adaptive 4-veis bakspoileren får bilen ekstra marktrykk og en større aerodynamisk balanse, forklarer Porsche.
Porsche har for øvrig også den absolutte banerekorden rundt den berømte banen, og racerbilen Porsche 919 Hybrid Evo som tidligere ble kjørt i langdistanse-VM dundret inn til uvirkelige 5:19,546 minutter i 2018.
Les også: