Det er ikke så lenge siden Audi kunne by på en oppgradert Q4, en Q4 45 e-tron utstyrt med et bruttobatteri på 82 kWh, og det selges nå i snitt noen hundre slike hver måned her hjemme.
Men prisen blir nok litt stiv for mange, for en slik passerer fort en halv million med grei margin‒ og velger man for eksempel Editon S line bikker prisen også over 650.000 kroner.
Da kan den nye utgaven være et godt alternativ. For Audi har på gang en Q4 35 e-tron som senker inngangsbilletten, og tyskerne har selv satt en basispris på 45.600 euro for denne og 47.600 euro for Sportback-versjonen. Norske priser er foreløpig ikke kjent.
Men noe må man ofre for, og mer bestemt er det et litt billigere drivverk. Her er det et batteri på 55 kWh, hvor 52 kWh er netto. Det er 25 kWh mindre enn Q4 45.
Dette slår ut på rekkevidden, som er oppgitt til 355 kilometer for SUV-modellen og 365 kilometer for den litt mer aerodynamiske Sportback-utgaven.
Ladingen har en maks effekt på 145 kW, og 10-80 prosent går dermed unna på 25 minutter. 10 minutter ved laderen skal gi 125 nye kilometer for SUVen og 130 kilometer for Sportback.
Men det er flere nyheter.
For alle Q4-utgavene vil Audi Application Store dukke opp i bilens Multi-Media Interface (MMI) allerede i juli, noe som åpner for en masse apper, nyheter, podcaster, sport og spill, video og underholdning.
Audi kaster med en datapakke på 25 GB for ett år, og denne kan aktiveres gratis via Cubic Telecom-løsningen det tyske merket tilbyr.
Det er også en omfattende navigasjonsoppdatering som gjør det enklere å planlegge turene med tanke på ladingen, og i tillegg brøyter nå ChatGPT seg vei inn i Q4. Løsningen tilbyr et bredt spekter av alternativer utover den tidligere stemmekontrollen, og det er blant annet mulig å kontrollere infotainment, navigasjon og klimaanlegg og stille dagligdagse spørsmål.
Av utstyr kan Q4 35 e-tron lokke med ting som Audi MMI navigation plus, Audi Connect navigasjon og infotainment og selvsagt den heldigitale 10,25-tommers Audi virtual cockpit-instrumentklyngen.
Det er også et elektrisk betjent bagasjelokk som reagerer på fotbevegelser tilgjengelig, mens varme i forsetene kommer som standard.
Totalt ble det registrert 1.833 nye Audi Q4 her i Norge det første halvåret, noe som gjør den til den 10. mest populære nybilen her til lands, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Tesla Model Y er for øvrig den klart mest populære med 8.419 registreringer, etterfulgt av Volvo EX30 med 3.776 registrerte biler fra januar og ut juni.
Kanskje kan Q4 tette gapet opp til disse med den nye versjonen ‒ mer bestemt denne Audi Q4 35 e-tron:
Les også: