Dette er S-visjonen til Mercedes

Mercedes viser nå fram en visjon av flaggskipet i EQ-serien,en luksuriøs EQS.


Sonderklasse. Det er en benevnelse som er spesielt
viktig for Mercedes. Det er altså tysk for spesialklasse, og den modellen som
plasseres i denne er rett og slett kalt for S.

Et ess som er det ypperste av det Mercedes kan by på.

Esset de nå har dratt ut tilhører kortstokken til EQ-serien,
denne nye serien som skal fylles opp av elbilmodeller i årene som kommer.

Vi har allerede sett den første modellen, EQC, som dermed
tilhører C-klassen.

Nå får vi også et innblikk i hva dette kan ende med om noen
år, for Mercedes viser oss nå visjonen de har for EQ. Vision EQS.

Denne bilen viser oss designet for framtidige EQ-biler, og ikke
minst hvordan Mercedes tenker en innside til en slik bil ser ut.

Den er sømløs, digital og elektrisk.

Kort sagt en ganske så imponerende vogn, det kan vi vel være enige om?

Nå vi skriver sømløs, så mener vi virkelig det. Det er som om
de gamle grekerne hadde hentet ut en diger steinblokk, og meislet en perfekt bilskulptur
ut av den.

Den er et stykke kunst uten skjøter og kanter, og med sin
mørke overdel og blanke nedre del ser den ut til å flyte gjennom luften.

Det ser man selvsagt ikke ut av bildene, så sjekk heller denne
videoen så ser du selv:

Denne bilen ser ut som at den er fra framtiden, og det er
den virkelig også.

Mercedes har satt på og inn så mye rar og ny teknologi, at
det nesten ikke er mulig å beskrive alt.

Men vi kan jo for eksempel nevne at lysene også fungerer som
hologrammer, og at det er så mange lys rundt og i bilen at den norske julegrana
i London blir totalt overskygget.

Foran er det 188 individuelle LED-lys som kan gjøre at stjernen, ikke i toppen av et tre, men den midt på grillen, popper fram som julestjerna selv.

Bak har Mercedes like godt knallet til med 229 lysende LED-stjerner
som danner et stjernebelte uten sidestykke, og alle disse lysene kan danne
diverse former og gi all slags beskjeder til medtrafikanter.

På innsiden, som også er fylt opp av LED-lys, har tyskerne videreutviklet
MBUX-systemet til noe de kaller Advanced MBUX.

Den opprinnelige MBUX er ikke mange årene gammel, og
Mercedes var svært så stolte da de kunne presentere dette infotainment-systemet
for første gang.

Dette er et system som benytter seg av kunstig intelligens
og som det er mulig å gi både tale- og bevegelseskommandoer til, men blir faktisk
en smule gammeldags sammenlignet med den avanserte versjonen.

Her åpnes det for interaksjon med all overflate, og informasjon kan åpenbart vises hvor som helst. Det kan kanskje bli litt for mye av det gode?

Så la oss heller hoppe til drivverket.

Dette er altså en EQ-modell, og dermed også elektrisk.

Den har motorer på fram- og bakakselen, mens batteripakken
er begravd så lang nede i gulvet som Mercedes har klart.

Den har over 470 hestekrefter og et dreiemoment på 760 Nm,
og Vision EQS kan akselerere fra 0-100 km/t på under 4,5 sekunder. Ikke verst
for en S-klasse.

Men ikke det mest imponerende.

Det er rekkevidden, som er oppgitt til minst 700 kilometer.
Og ladingen går unna med 350 kW, og dermed kan den lades opp til 80 prosent på
20 minutter.

«Med den teknologiske plattformen til Vision EQS går
Mercedes for en helt ny, fullvariabel batteridrevet plattform. Den er på mange
måter skalerbar og kan brukes på kryss av modellene», melder Mercedes.

De «advarer» altså konkurrentene om at Vision EQS ikke bare er
her for å vise hva de er kapable til, men at denne plattformen også kan gi nye
EQ-modeller i andre klasser.

De har altså flere ess i ermet enn kun denne.

Her er flere bilder av Mercedes Vision EQS:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter