Dette er Postens nye kjøretøy…

Posten skal fram ‒ nå med elvaresykkel.


I oktober, når høstmørket senker seg og kulda er på vei inn,
får postbudene i Oslo et nytt framkomstmiddel som av åpenbare grunner passer
best på sommeren.

Det er nemlig noen svært så luftige elvaresykler, og planen
er at disse faktisk skal erstatte de tradisjonelle varebilene.

Det virker som en vel dristig plan, spesielt når vi vet hvordan
vinteren kan være, men Posten Norge er dønn seriøse.

‒ Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere
regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for å se
hvordan vi best kan bruke dem til nytte for våre kunder. Samtidig er dette
viktig for å bidra til godt bymiljø og for å nå vårt mål om alle våre kjøretøy
skal være utslippsfrie innen 2025, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.

Posten Norge fortjener skryt for sin elektriske satsing, og
planene for en mer klimavennlig portefølje startet faktisk allerede i 2008.

Da de skulle få tak i nye elbiler i 2012 var de faktisk så tidlig
ute at de måtte til Spania for å finne alternativer, noe som ikke var optimalt.
De fikk sendt over et lass med Comarth-biler, men ikke overraskende fikk de noe trøbbel da disse også skulle håndtere i norsk vintervær.

Men de ga ikke opp.

I 2015 hadde antall elbiler og elektriske traller økt til
900, og da tok de virkelig sats og bestilt hele 300 nye elbiler.

Siden har elboomen også nådd privatbilistene, og det kommer
stadig nye miljøvennlig kjøretøy også for transportbransjen.

Pioneren Posten vil selvsagt være med på dette, og de har
til og med bestilt både Tesla Semi og Nikola ‒ henholdsvis batteridrevet og
hydrogendrevet semitrailer.

De satser altså friskt, og friskt kan det også bli for postbudene.

For den aller ferskeste bestillingen er nemlig elvaresykler fra den britiske produsenten EAV.

Nå går de ikke akkurat all-in med disse, og nøyer seg med to
slike i første omgang. En til Oslo og en til Stockholm hvor Bring er på plass.

Normalt bygges slike om fra vanlig sykler og om til
varesykler, men produsenten hevder at de har gått motsatt vei med denne. De har
altså skalert den ned fra en varebil til en sykkel. Ok.

Resultatet er uansett at dette er en elektrisk varesykkel som har en lastekapasitet opp mot 2,5 kubikkmeter og med et vekt på 120 kilo, og skal (sikkert) brukes i samsvar med Postens satsing på en mer miljøeffektiv bylogistikk.

‒ Vi er glade for å levere våre EAVans til Posten i Norge.
Det er et godt eksempel på et logistikkselskap som tar tak i problemer med
forurensing i byer i hele Skandinavia, sier Adam Barmy, som er grunnlegger og
teknisk direktør i EAV Limited.

Så få vi se om postbudene blir like glade i denne, for det
kan jo bli litt utfordrende å forsere januar-stormene i et slik kjøretøy.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter