Annonse
Hjem Nyheter Widerøe + Rolls-Royce = nullutslipps-fly

Widerøe + Rolls-Royce = nullutslipps-fly

Lille Widerøe har store ambisjoner, og det har nå ført de i partnerskap med kjempen Rolls-Royce.

Det er ikke bare langs veien Norge vil være verdensledende når det kommer til nullutslippskjøretøy. For det norske kortbanenettet for flyene passer ganske så perfekt for morgensdagens nullutslipps-fly, enten som elfly eller hydrogenfly.

For mens store og tunge langdistansefly krever enorme batteripakker for å få den nødvendige rekkevidde, er situasjonen en helt annen for de mindre og lettere flyene som dekker kortbanenettet.

Widerøe er foreløpig kun grønn i fargen, men det skal forandre seg. (Foto: Widerøe)
Widerøe er foreløpig kun grønn i fargen, men det skal forandre seg. (Foto: Widerøe)

Widerøe er den store aktøren der, og mange av oss har fløyet mer enn en gang med en grønn og hvit Dash 8. Og snart kan de bokstavelig talt bli grønnere.

For de har nemlig ambisjoner om mer enn 30 elektrifiserte fly innen 2030, noe som gir et snitt på ett fly per år. Men de klarer ikke dette på egenhånd.

Saken fortsetter under Annonsen

Widerøe har allerede bred støtte fra Enova, og regjeringens nullutslippsmål innen 2030 har også lokket kjempene Rolls-Royce til Norge.

Rolls-Royce lager som kjent biler, men dette selskapet er eid av BMW og styrer kun med landbaserte kjøretøy.

Det finnes en annen Rolls-Royce som er blant de ledende selskapene i luftfarten, både på den militære og sivile siden. Disse er også verdens største leverandør av flymotorer.

Rolls-Royce er så imponert over Norges planer for luftfarten at de like godt har laget seg en norsk avdeling, Rolls-Royce Electrical Norway i Trondheim.

‒ Storbritannia og Norge deler en lang historie med vellykkede partnerskap. Vårt anlegg i Norge gjør at vi ikke bare er tilstede i Skandinavia, en region som er kjent for å være «early adapters» av lavutslippsteknologi, men gir oss også muligheten til å utnytte norsk kompetanse og erfaring fra elektrifiseringen i maritim sektor, noe som utvilsomt vil bli en viktig når vi skal nå våre ambisiøse mål, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør i Rolls-Royce Electrical Norway.

Rolls-Royce er allerede godt i gang med sin elektriske satsing, og sammen med Airbus og Siemens skal de utvikle verdens første hybride jetfly kalt E-Fan X. Planen er at denne skal inn i rutetrafikk i løpet av de neste årene.

Slik ser framtidens jetfly ut. (Foto: Rolls-Royce)

Nå heves ambisjonene enda et hakk, for sammen med Widerøe skal de lage nullutslipps-fly.

Widerøe vil erstatte og elektrifisere store deler av sin flyflåte, mer enn 30 fly, og Rolls Royce skal bistå med kompetanse på design av elektriske systemer gjennom hele prosjektet.

‒ Målet vårt er å ha kommersielle nullutslippsruter i drift fra 2030. Partnerskapet med Rolls-Royce er et svært viktig skritt som beveger oss nærmere det målet, sier Andreas Aks, strategidirektør i Widerøe.

Rolls-Royce ser fram til å samarbeide med Widerøe.

‒ Vi er svært glade for å være en viktig partner i dette prosjektet. Vi applauderer de svært høye norske ambisjonene. Rolls-Royce har en lang historie med pionerarbeid innen luftfart. Vi var med på å utvikle motorene på noen av historiens første flyturer, og vi bygger Trent XWB som nåtidens mest effektive flymotor, sier Alan Newby, direktør for Aerospace Technology & Future Programmes i Rolls-Royce.

Han mener at verdenssamfunnets største teknologiske utfordring er det kritiske behovet for lavkarbon energi, og at de har en viktig rolle for å utvikle bærekraftig og skalerbar energi for framtiden.

‒ Samarbeidet med Widerøe bygger videre på vår globale satsing på elektrifisering. Nylig kjøpte vi Siemens eAircraft som kompletterer vårt arbeid med elektrifisering i Storbritannia og Tyskland, samtidig som vi bygger videre på kunnskapen vi har opparbeidet oss gjennom det ATI støttede E-Fan X-programmet. Vi ser allerede at vår kunnskap og erfaring passer svært godt med Widerøe og Innovasjon Norges planer om å realisere den 3. fasen i historien om internasjonal luftfart, sier Newby.

Dette er altså et felles forskningsprosjekt mellom Widerøe og Rolls-Royce som er støttet av Innovasjon Norge, og er forventet å vare i to år.

‒ Utviklingen av elektrisk luftfart ser lovende ut, men vi har behov for raskere utvikling. Det er derfor svært gledelig for oss i Widerøe å ha verdens mest velrennomerte flymotorprodusent med på laget på denne pioner-utfordringen på vår grønne reise, sier Andreas Aks.

Så hva med den landbaserte Rolls-Royce?

Jo, de sysler også med tanken om nullutslipps-kjøretøy. Faktisk viste de fram et elektrisk konsept allerede i 2011, og det BMW-eide merket har bekreftet at de vil komme med elbiler utover 2020-tallet.

Når eksakt det blir har de derimot ikke sagt, bare at de vil komme med slike «når tiden er inne».

Men som vi vet er BMW veldig på hugget med elektrifiserte biler, så det blir nok ikke altfor lenge at landbaserte RR følger den luftbaserte RR’s satsing på elektrifiserte drivlinjer.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,587FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker