Aller Media-eide Dagbladet, DinSide og Elbil24 kårer hvert år årets bil i Norge, men de nøyer seg ikke bare med en pris. De lar også leserne stemme fram sin favoritt, og vinneren blir dermed årets folkebil her i Norge.
Dette har de gjort i 19 år, og i år var det 18 biler med i kampen. Av disse gikk sju videre til den store finalen, og nå er resultatet klart.
Leserne til de tre mediene har bestemt at Xpeng G9 er årets folkebil, og det etter en jevn kamp mot BMW i5 ‒ men G9 hadde mest krutt på slutten og kunne spurte inn til seier.
Det er kanskje ikke så veldig overraskende at et kinesisk merke når får prisen for første gang, og ifølge juryleder i kåringen av årets bil i Norge, Fred Magne Skillebæk, er det en velfortjent seier.
‒ Det er langt mellom bilene som leverer så til de grader bedre enn lovet, har en premium følelse ikke mange andre i klassen er i stand til å leve opp til, og som passer rett inn i en klasse biler der det finnes flust av kunder i Norge,
sier Skillebæk til DinSide.
‒ Med grensesprengende ladefart og god rekkevidde er pakka i Xpeng G9 nær komplett.
Skillebæk er også Norges representant i Car of the Year (COYT), de som kårer årets bil i Europa. Men den prisen vinner ikke Xpeng, for de er ikke blant merkene som har biler i finaler. Der blir BYD det kinesiske håpet med Seal-modellen.
Xpeng kan dog vinne prisen for årets bil i verden hvor Norge ikke er representert i juryen, og de har med modellene P7 og G9 før finalefeltet skal trimmes ned.
Sistnevnte kan altså allerede skryte av en stor pris, iallfall i Norge. For det er som kjent ikke enkelt å bli en norsk folkefavoritt.
‒ Det var svært tett i toppen, men så var det også sterke konkurrenter Xpeng til slutt feide av banen, sier fagredaktøren i Elbil24.
‒ På slutten dro Xpeng kraftig fra, og endte til slutt opp med 15,22 prosent av stemmene. Nummer to nådde 13,88 prosent.
Xpeng er ikke blant de 20 mest registrerte merkene her i Norge etter årets 10 første måneder, men nye G9 kan endre på dette. Den er godt inne blant de 10 mest registrerte nybilene i november, og de som eier en Xpeng er åpenbart fornøyde med bilen.
‒ Dette anser vi som en utrolig høythengende pris, spesielt fordi det er folkets direkte støtte som har utpekt oss som vinner, noe som betyr enormt mye for oss, sier Claes Persson, Managing Director i Xpeng Norge.
‒ Vi ser nå med spenning frem til å videreutvikle våre nåværende og kommende elbilmodeller.
I tillegg til G9 er Xpeng på plass her i Norge med P7 og en ny versjon av den første modellen her i landet, G3i.
Slik fordelte stemmene seg under kåringen av årets folkepris her i Norge:
Xpeng G9 15,22 prosent
BMW i5 13,88 prosent
Mercedes-Benz EQE SUV 9,76 prosent
Fisker Ocean 9,63 prosent
Nio EL6 7,88 prosent
Nio ET5/ET5 Touring 7,88 prosent
Lexus RZ 450e 5,88 prosent
Hyundai Ioniq 6 5,21 prosent
Lotus Eletre 4,42 prosent
Lucid Air 4,20 prosent
Opel Astra electric 2,89 prosent
Jeep Avenger 2,72 prosent
BYD Seal 2,70 prosent
Peugeot E-308 2,55 prosent
Kia EV9 1,91 prosent
Smart #1 1,59 prosent
Honda e:Ny1 1,14 prosent
Seres 5 0,53 prosent
Les også: