Denne Bentley Mulsanne er en virkelig spesiell bil, for ikke bare er det den siste ‒ men den ble laget for den populære dronning Elizabeth II. Hun regjerte ikke i færre enn 70 år, og døde i september i fjor 96 år gammel.
Elizabeth II ble født bare sju år etter at Bentley så dagens lys, noe som skjedde rett etter 1. verdenskrig i 1919. I dag er bilmerket eid av den store Volkswagen-gruppen, noe som blant annet har ført til den imponerende SUV-modellen Bentayga.
En modell som derimot har takket av er Mulsanne, en modell som tok opp arven etter den luksuriøse 8-literen ‒ den siste bilen grunnlegger W.O. Bentley designet tilbake i 1930.
Passende nok var det aller siste eksemplaret også en håndbygd rojal sak, nemlig en skreddersydd Mulsanne Extended Wheelbase. Den ble laget til dronning Elizabeth II, og har nå kommet hjem etter endt tjeneste.
Når Hennes Majestet bestiller en bil som skal delta på kongelige plikter må man selvsagt spesialpreppe denne, noe også Bentleys Dream Factory i Crewe gjorde. Utgangspunktet var en Mulsanne lakkert i Barnato-grønt, og på innsiden har bilen et interiør i Twine og Cumbrian-skinn, Burr Walnut-trefinér og dype lammeullstepper.
I tillegg ble det montert på personverngardiner, og selvsagt fant det britiske kongelige våpenskjold veien inn i midjelistene til døren. De fremre midtarmlenene ble erstattet av et brett i spesialstørrelse for å få plass til dronningens håndveske. Ja, såpass må det selvsagt være.
Bentley monterte også diskre og skjulte blå politilys, en sirene og et bullhorn i kombinasjon med et dedikert bryterpanel skjult under en valnøttfinert dør bak girspaken. Ja, du skal få se bilde av dette også.
Under panseret fant Bentleys berømte 537 hk sterke 6.75-liters V8-motor veien, og bilen ble skodd med 21-tommers lettmetallfelger og kromlysutstyr for grillen og frontvingeventilene samt den ikoniske Flying B-figuren.
I dag er som kjent Charles konge i England, og han trenger neppe et veskebrett. Så bilen har nå returnert til Bentley, og skal inngå som den tredje og siste Mulsanne-modellen i Bentley's Heritage Collection.
Der har den selskap av den andre Mulsanne som ble bygd, VIN-bilen 0002 fra 2010, samt en Mulsanne Speed fra 2019 som tidligere har vært en del av Bentleys presseflåte. Samlingen består totalt av 45 biler, og er en del av et nytt initiativ som skal gjenoppbygge Bentleys familie som beskriver merkets 104-årige historie.
Mulsannes historie er ikke så veldig lang, for modellen ble lansert på Pebble Beach i 2009. Dette var en helt ny modell bygd fra bunn av, med Bentleys 6.75-liters V8-motor, et nytt chassis samt et nytt eksteriør- og interiørdesign.
I 2016 ble en ny Mulsanne lansert på bilutstillingen i Genève som hevet luksusen enda et hakk, med nye seter, dørlister, armlener, navigasjonsteknologi og et helt nytt infotainmentsystem. Fronten på bilen ble også oppgradert med nye griller, lys og nytt panser.
På samme tid kom også Mulsanne Extended Wheelbase, forlenget med 250 mm, noe som åpnet for ting som et sammenleggbart bord, en ny midtkonsoll, elektroniske benstøtter og gardiner for å levere den beste luksusopplevelsen i klassen for de i baksetet.
Bentley avrundet modellen med en unik «6.75 Edition by Mulliner», og totalt ble det satt sammen, selvsagt for hånd, 7.300 Mulsanne-eksemplarer i løpet av 11 år.
Når det gjelder Bentley's Heritage Collection som altså består av 45 biler, strekker dette seg fra den eldste Bentleyen i verden, 3-liters EXP2 fra 1919, til Continental GT Speed fra 2021.
37 av disse er veilovlige biler, og samlingen inkluderer også kjente motorsport- og rekordbiler som tre Speed 8-er, begge generasjoner av Continental GT3 og Pikes Peak- og Ice Speed Record-biler.
Men glem et besøk her, for det er kun VIP-gjester og andre viktige folk som får audiens. Og ja, journalister.
Du skal uansett få se dronningens Bentley Mulsanne, for her er bilder av bilen som fraktet den populære dronningen rundt i Storbritannia.