Målet til Ineos-eier Jim Ratcliffe er ganske enkelt ‒ å lage en bil som tar deg dit de gamle terrengbilene gjorde. Resultatet er en soldat kalt Grenadier, og denne takler virkelig terrenget ‒ for det har vi allerede testet.
Les også:
Men ambisjonene til bilselskapet har steget på samme tid som Grenadier har klatret stadig nye topper, og mer eksakt skal de nå også innta pickup-markedet. Det skal Quartermaster sørge for.
Dette er en såkalt double cab som lurer rundt neste sving, for nå kan Ineos melde at denne Grenadier-utgaven har gått inn i produksjon.
Først stopp er Europa, og det skjer til og med før jul, og deretter venter områdene Asia-Stillehavsområdet, Afrika sør for Sahara og Midtøsten. Nord-Amerika får sin Quartermaster tidlig i 2024.
‒ Produksjonsstarten for vår andre modellserie er nok en ekstremt spennende og viktig milepæl for Ineos Automotive, sier administrerende direktør Lynn Calder.
‒ Som en del av den endelige sign-off-prosessen kjørte jeg en sen prototype i både Spania og i den afrikanske bushen, og den er uslåelig terreng, og kombinerer den robuste egenskapen og raffinerte ytelsen til stasjonsvognen med det enorme lasterommet som kan bære en enorm mengde sett og last. Det er et flott tillegg til modellutvalget vårt, slår hun fast.
De som har vært innom militæret vet at en kvartermester er en viktig person, for denne er nemlig ansvarlig for forsyning og distribusjon av proviant. Det samme skal Quartermaster være, som altså er en 5-seters pickup med dobbeltkabin utviklet sammen med stasjonsvognen i Frankrike.
Ineos iler til og sier at Quartermaster som ble vist fram i sommer er «konstruert for å levere den samme kompromissløse terrengegenskapen og påliteligheten som stasjonsvognen, men med større allsidighet for lastbæring».
Quartermaster deler da også stasjonsvognens rammechassis, kraftige solide bjelkeaksler, 2-trinns overføringskasse og opptil tre låsbare differensialer.
Kraften kommer fra et utvalg av BMW 3-liters turboladede 6-sylindrede bensin- eller dieselmotorer, som driver alle fire hjulene gjennom en 8-trinns automatgirkasse fra ZF.
En stasjonsvogn er som regel stor, men den fra Ineos må strekke våpen når det kommer til Quartermaster. Pickupen har en akselavstand på ganske så solide 3,23 meter ‒ 305 mm lengre enn stasjonsvognen.
Dette åpner for et enda større lasteplan som kan ta opptil 760 kilo med nyttelast, og størrelsen åpner også for å laste på en standard europapall på 1.200 mm x 800 mm.
I tillegg har Ineos på gang en førerhusmodell av kvartermesteren, noe som betyr at denne enkelt kan bygges om av eksperter og kommersielle karosseribyggere til nærmest hva som helst. Denne skal være klar for produksjon i 2024.
Ineos Automotive er et britisk merke, men har altså funnet veien til den gamle «erkerivalen» Frankrike. Grunnen er enkelt, der fikk de nemlig kjøpt et produksjonsanlegg i Hambach fra selveste Mercedes-Benz tilbake i 2021.
Der har det også kommet opp et nytt halvautomatisert lakkeringsverksted, et nytt helautomatisert verksted og et nytt kvalitetssenter, og dette fungerer altså så bra at den ferske Grenadier-familien allerede nå har vokst med ett medlem, pickupen Ineos Grenadier Quartermaster.
Les også: