Det kan være litt forvirrende med Car of the Year-prisen (COTY), for avstemningen starter året før selve bilen er kåret. Det betyr at prisen for 2023 allerede er delt ut, og de har nå begynt på prosessen for årets bil 2024.
I år stakk overraskede nok Jeep Avenger av med de høythengende prisen, mens Kia EV6 ble kåret til årets bil i Europa i 2022 og Toyota Yaris i 2021.
Peugeot er på plass med elbilen E-3008 og den tradisjonelle 3008, og den helelektriske er ganske spennende i og med at dette er den første bilen som blir laget på den nye STLA-Medium-plattformen til Stellantis.
Volvo har også med en spennende elbil, for den kompakte EX30 er også blant de sju utvalgte. EX30 er kun 4,23 meter lang, og med en ganske så hyggelig startpris på drøyt 320.000 kroner kan nok denne bli en liten favoritt her i Norge.
Når det gjelder BMW 5-serie så inkluderer det også den kommende i5, som i første omgang skal komme i to varianter og by på rekkevidder godt over 500 kilometer.
Renault Senic er også en spennende elbil, for denne blir den aller første helt nye bilen laget i æraen til Luca de Meo. Denne blir også tilgjengelig i en utgave med lang rekkevidde som ifølge Renault skal passere 600 kilometer med god margin.
Toyota C-HR er ikke en elbil, men den fjerde SUV-modellen av de sju som kan vinne COTY-prisen, og den nye utgaven er også tilgjengelig som en ladehybrid.
Det blir altså en spennende kamp om tittelen «årets bil i Europa 2024», men vi må vente helt til mars og Genève Motor Show før vi får det svaret.
Her er finalistene:
- BMW 5-series
- BYD Seal
- Kia EV9
- Peugeot E-3008/3008
- Renault Scenic
- Toyota C-HR
- Volvo EX30
- Nye og bedre Mercedes EQA kryper under halvmillionen
- Her er nye Porsche Panamera
- En titt inn i banefokuserte Bugatti Bolide