Det er sikkert ikke så enkelt å ha så mye penger at du ikke vet hva du skal bruke dem på. For eksempel trenger disse helt sikkert hjelp når det kommer til biler, for her er utvalget som kjent ganske så stort.
Inn kommer Robb Report, dette amerikanske magasinet som utelukkende fokuserer på luksuriøse ting og livsstil. For et viktig element hos de rike er selvsagt biler, og Robb Report hjelper mer enn gjerne til.
-->
Nå har de satt sammen en ny liste med det beste av det beste i bilverden, og her finner vi noen skikkelig drømmebiler.
Og de gjør det skikkelig, og har delt opp nybilene i en rekke kategorier. De viktigste, iallfall for oss, er: Superbil, sportsbil, hverdagsbil, interiør, hyperbil, kabriolet, sedan, Grand Tourer, SUV og motorsykkel.
Så la oss sjekke hva de rike blir anbefalt å kjøpe, og vi følger samme listeoppsett som Robb Report selv. Her er flere av vinnerne av den 33. utgaven av «det beste av de beste» i regi av Robb Report, og vi begynner med superbilene.
Beste superbil
Britiske McLaren tilbyr såkalte LT-utgaver i flere kategorier, og en av disse finner vi i den produsenten selv kaller Supercars. Og da passer det jo usedvanlig godt at den også gikk til topps hos Robb Report, for det gjorde altså McLaren 765LT. Denne bilen har allerede vunnet flere store superbil-priser, så veldig overraskende er det ikke.
Gjennom en V8 med formidable 755 hk bruker den blant annet kun 7,0 sekunder på 0-200 km/t, noe som er ganske så vanvittig.
Problemet er at det er ganske mange rike rundt om i verden, og McLaren har tidligere sagt at de kun skal lage 765 eksemplarer av denne. Så la oss håpe alle de som gjerne vil ha en slik superbil, faktisk får tak i en.
Beste sportsbil
Porsche kom akkurat med en ganske så stor nyhet rundt nye 911 GT3. De har nemlig klar en touring-pakke til denne, noe som blant annet betyr at den store bakvingen forsvinner. Den blir altså en enda mer fårekledd ulv, og det vil helt sikkert friste enda flere.
911 GT3 frister uansett Robb Report, som har valgt den nye utgaven som den beste sportsbilen som er på markedet.
De som går for den nye touring-utgaven får en sportsbil med 510 hestekrefter og 470 Nm, en total vekt på kun 1.418 kilo og en manuell GT sport-girkasse som bør by på mye kjøremoro.
Og det beste? Porsche setter ingen grenser på antall biler.
Beste kjørebil
I 2019 kunne Ferrari friste med tidenes nyttårsgave, for rett før vi gikk inn i 2020 kunne de presentere en ny modell rett og slett kalt Roma.
I den evige stad nytes som kjent livet, og Ferrari introduserte da også konseptet La Nuova Dolce Vita med Roma. Det nye søte livet inkluderer altså en Roma som det også er mulig å kjøre, en såkalt 2+ coupé basert på GT-modellene fra 1960-tallet.
Bilen veier lette 1.472 kilo og har 610 hk og 760 Nm, og 0-100 km/t går unna på 3,4 sekunder. 0-200 km/t gjøres på 9,3 sekunder, mens toppfarten er på 320 km/t.
Robb Report mener at dette er den ultimate hverdagsbilen, og det kan vi gjerne tro dem på.
Beste interiør
Litt før Ferrari kunne avduke Roma hadde en luksusprodusent litt lengre nordvest vist fram 3. generasjon av en skikkelig millionærvogn, nemlig en ny Bentley Flying Spur.
Britene hadde selvsagt ikke spart på noe som helst under utviklingen av den nye vognen, og blant annet var og er det mulig å få denne utstyrt med et Naim-anlegg med 2.200 watt og aktive basser ‒ innebygd i forsetene for den perfekte lydopplevelsen.
Alt annet i bilen med en 6.0-liters W12-motor og 635 hk var selvsagt hentet fra den øverste hyllen, og den har altså imponert Robb Report så mye at de kåret den til bilen med det beste interiøret.
Beste hyperbil
En hyperbil er biler som er for raske til å være en sportsbiler, og befinner seg dermed i sin egen lille klasse. Det finnes ikke så mange av disse, men de som utgjør denne klassen er alle imponerende mesterverk.
Den aller mest imponerende ifølge Robb Report er Bugatti Chiron Pur Sport, denne elleville Chiron-utgaven som er laget for å gå raskt rundt en bane.
Pur Sport veier blant annet 50 kilo mindre enn den originale søsteren, og har en 7-trinns automatkasse med 15 prosent tettere gir-utveksling og en W16-motoren med et høyere turtall. Alt dette for å barbere sekunder av rundetiden.
Det går garantert unna med en Chiron Pur Sport på bane, for med 1.500 hk, 1.600 Nm og kjøreegenskaper som klistrer den til asfalten bør dette få pumpa til å gå selv hos de aller rikeste.
0-100 km/t på 2,3 sekunder. 0-200 km/t på 5,5 sekunder. 0-300 km/t på under 12 sekunder. Det bør vel holde for de aller fleste?
Beste kabriolet
En viktig biltype i det litt mer luksuriøse markedet er toppløse biler, noe selvsagt de som lager superbiler har fått med seg.
En av disse finner vi i Italia, hvor en sint okse kan friste med et lite kunstverk av en kabriolet.
Lamborghini Huracán EVO RWD Spyder er merkets aller siste toppløse kreasjon med en V10-motor, noe som betyr 610 hk og 0-100 km/t på lynraske 3,5 sekunder. Det gjelder også å holde på hatten, sjalet og håret om gasspedalen tråkkes helt i bånn, for denne Spyder-utgaven gir seg ikke før det står 323 km/t på speedometeret.
At Robb Reports elsker denne bilen er det ingen tvil om, for magasinet kåret den også til årets sportsbil tidligere i 2021. Så to luksuspriser til Huracán EVO RWD Spyder ‒ ikke verst!
Beste sedan
Henry Royce hadde et mål for øye da han startet å lage biler: «Ta det beste av eksisterende biler, og gjør de enda bedre». Dette mantraet følger også dagens Rolls-Royce, noe som kommer klart fram av den nye Ghost-modellen.
Dette er «folkebilen» som de introduserte i 2009, og som er den mest suksessfulle bilmodellen i dobbelt-R’ens 116 år lange historie. Den nye generasjonen er ny fra utsiden til innsiden, og kan skilte med en 6.75-liters twinturbo V12 med 571 hk og 850 Nm. Og den er ifølge RR selv verdens stilleste V12-motor.
Nå er det aller meste stille i en Ghost, hvor blant annet 100 kilo lydisolerende materialer, doble lydisolerende ruter og dekk som har et lydisolerende materiale inne i seg skal fjerne plagsomme ulyder.
Den nye dynamiske og superluksuriøse sedanen har vokst videre til 5,54 meter i lengden og 1,97 meter i bredden, og er for første gang utstyrt med firehjulstrekk og firehjulsstyring.
Og resultatet er altså så bra at Robb Report har kåret den til det beste av beste ‒ akkurat i Henry Royces ånd.
Beste Grand Tourer
En Grand Tourer er laget for å sluke mil på landeveien i kombinasjon med sine sportslige egenskaper, og denne oppskriften har Ferrari helt klart brukt da de satte sammen 812 GTS.
Den toppløse søsteren til 812 Superfast er et landeveismonster uten like, og er utstyrt med 800 hk og en V12-motor. Ja, derfor navnet 812.
0-100 km/t klokkes inn på under 3 sekunder, mens toppfarten befinner seg en plass over 340 km/t. Den er heller ikke noe sinke når det kommer til 0-200 km/t, som den klarer på 8,3 sekunder.
Og er altså kåret til beste Grand Tourer, og det er vanskelig å krangle på akkurat det valget.
Beste SUV
I dagens bilindustri handler det mye om SUV-modeller, noe som også har gitt oss en masse luksuriøse og lynraske SUV-modeller. Å gå til topps i kåring av den beste av de beste i denne kategorien er litt av en oppgave, men det klarte et ganske nytt beist fra Mercedes.
Det tyske premiummerket lager også luksuriøse biler, og da må man gjerne opp til merket som heter Mercedes-Maybach. Det er disse som lager de virkelige luksusutgavene til Mercedes, og sent i 2019 kunne de også vise fram en ny SUV.
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic byr på det ypperste av luksus, blant annet med champagneglass gjemt i baksetene og et klimaanlegg som kan spraye ut lufter som minner om blomster, krydret tre og lærskinn(!) i kupeen.
I likhet med de andre vinnerne er det også noe ganske spektakulært under panseret, mer bestemt en V8 på 4 liter og med 558 hk og et dreiemoment på 730 Nm.
Robb Report understreker at det i år er 100 år siden den første serieproduserte Maybach-modellen, og da er det jo greit å kåre den til den beste SUV-modellen for de rike blant oss.
Beste motorsykkel
Robb Report fokuserer ikke kun på kjøretøy med fire hjul, men kårer også den beste motorsykkelen. Og da er Ducati, motorsykkelens svar på Ferrari, et åpenbart alternativ.
Og det ble det også en Ducati Multistrada V4 S som stakk av med prisen, og her snakker vi om en ny Multistrada-utgave.
V4-utgaven er fullstappet av ny teknologi og hjelpemidler, noe som selvsagt har gjort de sikrere å kjøre og raskere rundt en bane. Ja, den har til og med adaptiv cruisekontroll og blindesonevarsler, akkurat som moderne biler.
Hjertet er en lettvektmotor på kun 66,7 kilo hvor det bor hele 170 hester i, ikke verst når vi vet at sykkelen kun veier 215 kilo.
Ducati har allerede solgt over 5.000 eksemplarer av Multistrada V4, og vi tipper det blir noen til nå som den også er kåret til den beste av de beste motorsyklene.
Det var ni imponerende biler og en motorsykkel, men Robb Report har i tillegg noen andre litt mer spesielle kategorier i sin store kåring.
Så sjekk gjerne ut saken med alle vinnerne her, før vi kan drømme videre om hva vi eventuelt skal kjøpe når vi en vakker dag blir rik.
Les også: