Rent teknologisk hadde Lexus en relativt grei jobb da de skulle utvikle sin første rene elbilmodell, RZ. Den kommer nemlig fra den samme plattformen som elbilene Toyota bZ4X og Subaru Solterra, og kan hente løsninger fra de to elbilene.
Men Lexus har selvsagt også sine egne løsninger, teknologi og materialer, men der de virkelig har hatt muligheten til å skille seg fra de to andre som er ganske så nære tvillinger er det utvendige designet.
-->
Det litt mer luksuriøse japanske merket er nemlig kjent for sitt litt dristige design, og spesielt for sin kjærlighet til spindelformen ‒ spesielt kjent gjennom den spesielle fronten.
Den har de ikke tenkt å forlate når de skriver sitt neste kapitel, selv om det alltid er litt gambling når man lager biler som ikke helt ser ut som de fleste andre.
Lexus satser dog på en gammel sannhet; «at der grensesprengende designere tør å gå, følger ofte den offentlige smaken etter».
Det er litt annerledes å designe en elbil kontra en med forbrenningsmotor, for de helelektriske trenger ikke frontgrillen, hjulene kan plasseres lengre foran og bak og taket kan senkes litt. Det åpner opp for å tenke nytt.
Lexus tenker på sømløs e-bevegelse når de skal inn i den elektriske tidsalderen, og med RZ tenker de også på en firbeint skapning som rører seg raskere enn noen andre ‒ geparden.
Dette imponerende kattedyret kan nå hastigheter i godt over 100 km/t, og opp dit klarer den seg visstnok med kun tre sprang. En gepard er altså lynende rask. Den grunnleggende inspirasjonen til sjefingeniør Takashi Watanabe var da også gepardene, og denne tankegangen har Lexus ført videre til det utvendige designet av elbilen.
Selv uten en vanlig frontgrill normalt er der for å kjøle ned motoren, har Lexus videreført spindelformen som gjør at fronten trekker seg videre bakover.
«Spindelmassen fremheves ved å bruke karosserifarge der det tradisjonelt ville vært et sort gitternettområde, ved å mørklegge karosseriet på hver side av dette, og ved å legge mer vekt på fenderformen», forklarer Lexus selv.
Kjennetegnene til det lynraske kattedyret viser seg kanskje ikke umiddelbart i designet, men det er der.
Mange av oss ser for en gepard med hodet er lavt og halen er høyt, mens bakbena graver seg ned for grep og fremdrift. Lexus sier de har prøvd å kopiere en slik holdning, og at designet ser ut som at karosseriet skyver bakdekkene bakover og at hjulbuene viser de muskuløse egenskapene.
‒ Fordi geparden kanskje er litt for direkte som motiv for bilen, diskuterte vi dette konseptet mye og bestemte oss for å uttrykke et «Direct4 bilytelses-bilde» inspirert av geparden, sier sjefdesigner Daichi Kimura.
Med Direct4 sikter Kimura til det nye firehjulsdrift-systemet med dreiemoment-kontroll, noe som skal sørge for optimalt grep i de fleste situasjoner. Noe som jo en jaktende gepard er helt avhengig av.
Så får tiden viser om en Lexus RZ sprinter som en gepard, men en ting kan vi vel slå fast allerede nå. Elbilen blir neppe den raskeste på fire hjul her på kloden.
Her kan du studere det utvendige designet til Lexus’ aller første rene elbilmodell, RZ:
Les også: