Denne norske elbilen gruser både Tesla og Leaf

Du gjetter aldri hvor langt en Nissan Leaf kunne kjørt på en lading om den var like effektiv som denne norske elbilen.


Hvert eneste år arrangeres det noe som heter Shell Eco-marathon,
hvor studenter fra forskjellige land konkurrerer om å lage den mest effektive bilen.
Målet er altså å lage den bilen som har lengst mulig rekkevidde, enten ved bruk
av fossilt drivstoff, hydrogen eller batteristrøm.

Det hele kan spores tilbake til 1939, hvor en vennskapelig krangel
endte med at to Shell-ingeniører konkurrerte om hvem som klarte å kjøre lengst
på en gallon drivstoff ‒ 4,54 liter.

Dette har nå ført til en årlig konkurranse i både Europa,
Amerika og Asia, og norske studenter fra NTNU er blant de faste innslagene.

Og de skarpe norske Trondheims-studentene er alltid med helt
i toppen av den europeiske konkurransen, og 2019 er intet unntak.

Det er normalt at lagene videreutvikler bilen fra fjorårets konkurranse,
men i år dukket det norske laget opp med en splitter ny DNV GL Fuel Fighter ‒
til tross for at fjorårets bil var svært så imponerende og tok 2. plassen i sin
klasse.

En av grunnen til dette valget kom etter at de fikk en
skikkelig tungvekter som gudfar, designeren Bård Eker som blant annet er medeier
i selveste Koenigsegg.

Og med en slik støttespiller var selvsagt ambisjonene
skyhøye, nemlig å sette ny verdensrekord.

Akkurat det gikk ikke helt, og Eker bekrefter at tekniske
problemer satte en stopper for den ambisjonen.

‒ Men det har vært spennende å se prosjektet ta form fra
start, og det er tydelig at dette er en gjeng dyktige studenter som virkelig
har klart å samarbeide, sier bilens gudfar.

Studentene fra NTNU startet planleggingen av den nye bilen allerede i 2017, mens selve produksjonen startet tidligere i år.

Hovedfokuset har vært å designe en bil for framtiden, og den
er laget gjennom et tett samarbeid mellom NTNU-studenter fra ulike fagfelt som
design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.

Reglene for konkurransen er ganske enkle. Lagene har 39
minutter på seg til å kjøre 11 runder rundt en 1.420 meters lang bane, og de
har fire forsøk.

Men det norske laget fikk oppleve hvor vanskelig det er å stille opp på en slik konkurranse med en helt ny bil. Det norske teamet fikk tekniske problemer etter de to første forsøkene, men var likevel den eneste nye elbilen som slo seg inn blant de aller beste.

Det holdt til slutt til en 5. plass, kanskje bittelitt
skuffende med tanke på ambisjonene.

‒ Resultatet er ikke dårlig, men ut ifra simuleringer gjort
på forhånd antok vi et mye bedre resultat, og hadde kanskje nådd helt til topps
dersom alt hadde fungert slik det skulle. Det er jo litt skuffende for årets
team når vi vet hva bilen er god for, men det gir neste års team gode
muligheter med mer tid til finjustering, uttaler Eirik Furuholmen, stolt
prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

Men de fikk seg en fin trøstepremie, for bilen imponerte juryen så mye at de kåret den til den aller beste i designkategorien. Der legges det legges vekt på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet.

De over 140 lagene fra 28 land konkurrerer i flere drivlinjer-klasser, og bilene er også delt opp i to hovedkategorier ‒ prototype og urban concept.

Prototype fokuseres det enormt på aerodynamikk hvor føreren nærmest ligger i bilen, mens urban concept skal minne om bybiler hvor det blant annet er vanlig seter på innsiden og en vindusvisker.

NTNU var med på denne konkurransen første gang i 2008, og
årets lag besto av 41 studenter. DNV GL Fuel Fighter veier 72 kilo, er 3,3
meter lang og 1 meter høy. Den har ett sete, plass til bagasje og en elmotor på
hver av de to bakhjulene.

Og den er særs effektiv.

Vi nevnte både Leaf og Tesla i tittelen.

Mens en Tesla Model S kan kjøre 5 kilometer per kWh, er Fuel
Fighter 36 ganger så effektiv og kan tilbakelegge 181 kilometer ved å bruke samme
andel energi.

Det vil si at om den populære Nissan Leaf hadde hatt samme
forbruk kunne den kjørt Oslo – Trondheim sju ganger ‒ uten å måtte lade. Noen
som snakket om rekkeviddeangst?

Så hvor effektive var årets biler?

Konkurransen måler altså hvor langt en bil kan kjøre på enten 1 liter drivstoff eller 1 kWh, og de futuriske prototypene er selvsagt de som er aller mest effektive.

Den totale vinneren ble et fransk lag med en bil med
forbrenningsmotor, og den klarte 2.735 kilometer på én liter! Nei, det er ikke
skrivefeil. Og ja, det er ikke til å tro.

Et tysk lag klarte 1.082 kilometer ved bruk av hydrogen,
mens et spansk lag vant batterikategorien med en lengde på 888 kilometer.

I urban-klassen hvor det norske laget deltok ble det satt ny verdensrekord for elbiler, og en fransk bil klarte 234 kilometer på 1 kWh. Et dansk lag vant forbrenningsklassen med 429 kilometer, og et nederlandsk lag snappet seieren i hydrogenklassen med en bil som rullet 242 kilometer.

Det norske laget endte altså opp med et resultat på 181 kmh/kWh, noe som holdt til en 5. plass av 14 lag som fikk tellende resultat i den klassen.

Alle vinnerne går videre til en superfinale, hvor de møter
klassevinnerne fra både den amerikanske og asiatiske delen av Shell Eco-marathon.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter