Går i prisduell med ID. 3

Peugeot har bestemt seg for norsk pris på den kommendee-208, og den er langt under introduksjonsmodellen av Volkswagen ID. 3.


Volkswagen har som kjent en helt ny elbilmodell i Golf-størrelsen
på gang, og den første runden med ID. 3-biler kommer på markedet omtrent samme
tid som Peugeot introduserer sin helelektriske variant av 208.

Volkswagen skal lage tre rekkevidde-versjoner av ID. 3, som
er rundt den samme størrelsen som Peugeot e-208. Den billigste når 330
kilometer, den mellomste 420 kilometer og langdistanseversjonen skal rulle 550
kilometer uten at det trengs ladestopp.

Den første som blir tilgjengelig blir den mellomste versjonen,
og introduksjonsbilen kalt ID. 3 1ST vil mest sannsynlig ende opp med å koste rett
i underkant 40.000 euro i Tyskland.

Men tyskerne har ikke bekreftet noen priser for elbilen ennå,
så hva versjonen med 330 kilometers rekkevidde ender med å koste her i Norge er
ikke så godt å si. Men det blir neppe langt under 250.000 kroner.

Peugeot har en ny modell som i rekkevidde kan sammenlignes
med den billigste ID. 3, nemlig e-208.

Den elektriske versjonen av den populære bybilen får en
rekkevidde på 340 kilometer, og startpris er nå også kjent ‒ 249.580 kroner.

‒ Fabrikken har funnet en perfekt middelvei mellom motor, rekkevidde på 34 mil og pris. Dette er en modell vi kommer til å se mye av på veien i tiden som kommer, spår Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Vi har dog en ting å utsette på prisen. Når de en gang skulle gå for en sum uten runde tall burde de selvsagt har priset den til 249.208 kroner, men ok.

Den franske PSA-gruppen har som kjent flere litt mer kompakte elbilmodeller på gang, og den litt mer eksklusive DS 3 Crossback E-Tense med en rekkevidde på 320 kilometer starter på 312.000 kroner.

De kommer også med en elektrisk versjon av Opel Corsa med en
rekkevidde på 330 kilometer, men den prisen er foreløpig ukjent.

Peugeot e-208 åpner for hurtiglading med 100 kW, og kommer
med et batteri som har en kapasitet på 50 kWh.

Modellen ble vist fram i februar, og leveringene skal etter
planen starte i begynnelsen av neste år.

Og det blåser opp til litt av en kompakt duell mellom PSA og VAG (Volkswagen-gruppen), hvor for eksempel e-208 og ID. 3 begge er modeller som akkurat bikker 4 meter i lengde.

PSA har åpnet ventelister for kompakte elbiler som Peugeot
e-208, DS3 Crossback E-Tense og Opel Corsa E, mens VAG har svart med å åpne
ventelister for modeller som Volkswagen ID. 3, Seat Mii electric og Skoda
Citigo e IV.

Foreløpig er det kun DS 3 E-Tense og e-208 som har bekreftede
priser, og vi venter i elektrisk spenning på prisene rundt de andre kompakte elbilmodellene
som er på vei.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter