- Annonse -
HjemHydrogenDenne lekre coupé-modellen er en hydrogenbil

Denne lekre coupé-modellen er en hydrogenbil

Nullutslippsbilen til Toyota har blitt ny på absolutt alle områder, ser ut som en lekker coupé og har en rekkevidde på 650 kilometer.

I 1993 begynte Toyota å planlegge en bil som skulle møte de nye og strengere utslippskravene i California. De så for seg en hybrid som skulle dempe forbruket, og resultatet ble avduket i 1997.

- Annonse -

Toyota Prius brukte offisielt 0,51 liter på mila og slapp ut 120 gram CO2 per kilometer, og hadde futuriske trekk som få andre.

Med årene har Prius gått mer og mer bort fra det uvanlige designet, og 4. generasjonen presentert i 2015 skiller seg ikke vesentlig fra andre moderne biler.

Men allerede året før de startet å jobbe med Priusen begynte de også planleggingen av noe enda mer miljøvennlig, nemlig en nullutslippsbil.

Denne skulle ikke bli batterielektrisk bil (BEV), men en hydrogenelektrisk en (FCEV).

- Annonse -

Resultatet av dette fikk vi først se i 2011 da det japanske merket viste fram konseptet Toyota FCV-R, og i 2014 kunne de endelige presenterer resultatet som skulle ut for salg ‒ Mirai.

Bilen hadde i likhet med de første generasjonene Prius et futurisk design, og de følger nå linjen til hybriden også når det kommer til 2. generasjonen.

De futuriske linjene er nemlig visket bort, og kommende Mirai ser ut som en ganske så vanlig og moderne bil.

Faktisk er alt med det nye Mirai nytt, fra drivverket til målene.

- Annonse -

FCEV-drivverket er bygd helt om for å utnytte plassen enda bedre, og den går da også fra en bil med fire seter til en mer romslig femseters kupé som har enda bedre beinplass.

Det nye drivverket er kort sagt mer kompakt og lettere, og antall hydrogentanker har også vokst fra to til tre. Dette medfører at rekkevidden øker med rundt 30 prosent, og er nå oppgitt til 650 kilometer. De har også gått bort fra nikkelbatteriet, og 2. generasjon får et litium-ion-batteri.

De som syns den nye generasjonen Mirai kan minne litt om en Lexus tar heller ikke feil, for denne gang er hydrogenbilen bygd på den nye GA-L-plattformen som Lexus LC og Lexus LS også benytter seg av.

Resultatet er at bilens dimensjoner har endret seg i alle retninger. Den 4,97 meter lang, 1,88 meter bred og er 1,47 meter høy, og har en akselavstand på 2,92 meter ‒ 14 cm mer enn 1. generasjon.

Ved å gjøre om på elementenes plassering har også ingeniørene klart å få den perfekte vektfordelingen på 50:50, og med et nytt understell, stivere og sterkere karosseri, bedre aerodynamiske linjer (Mirai har blitt 6,5 cm lavere) og 19- og 20-tommers hjul skal kjøreegenskapene være ganske så forbedret.

Motoren har også blitt sterkere, og går fra 153 hk til 172 hk, og selvsagt byr den på ny teknologi som for eksempel en berøringsskjerm på innsiden.

En kul ting med den nye Mirai er at den også renser luften mens du kjører. Toyota har kommet opp med en ny type katalysatorfilter som er integrert i luftinntaket, og dette er ganske så interessant.

Når luft trekkes inn til brenselcellen, fanger en elektrisk ladning på stoffet i filteret mikroskopiske partikler med forurensing, inkludert svovel, NOx og PM 2.5-partikler.

Ifølge Toyota fjerner systemet mellom 90- til 100 prosent av partikler på mellom 0 og 2.5 mikroner i diameter fra luften når dette filtreres gjennom brenselcellesystemet.

Og ja, selv prisen er ny. Og ikke den «gale» veien. Toyota Norge opplyser at den kommende generasjonen blir hele 20 prosent billigere enn den nåværende.

Så ja, Mirai har blitt ny på alle omtrent alle områder.

Vi har knapt sett en bil som har blitt så oppgradert som det nye Mirai nå er, noe som også betyr også at Toyota er dønn seriøse i satsingen på hydrogenbiler.

Denne teknologien er på frammarsj blant de tyngre kjøretøyene hvor ren batteridrift ikke er optimalt, men Toyota ser også for seg slike løsninger i tog, skip og fly og som kraftressurs til industri, bedrifter og hjem.

Det japanske merket mener også at hydrogen er en effektiv måte å lagre fornybar energi på, og det kan transporteres dit det trengs.

Giganten sier at de ser for seg en tidobling av Mirai-salget i framtiden, så det står altså ikke på ambisjonene.

Det store problemet for Mirai er infrastrukturen, for hvem vil eie en bil de ikke får brukt?

Toyota sier at antall hydrogenstasjoner vil øke i årene som kommer, så vi får håpe at de får rett i akkurat det.

For alt tyder på at Mirai faktisk er en særs god bil helt uten lokale utslipp, og det er ikke akkurat negativt at den også har fått noen gener fra Lexus.

Toyota Norge sier at de åpner for bestillinger denne måneden, og at 2. generasjon av Toyota Mirai skal være på plass i løpet av første kvartal neste år.

Her er bilder av hydrogenbilen:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...
Dette er verdens raskeste elbil, for en Porsche Taycan Turbo S slettet nemlig runderekorden til en Tesla Model S Plaid rundt Nordschleife. (Fotos: Porsche)

Taycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Porsches råeste Taycan-utgave er offisielt verdens raskeste serieproduserte elbil. Se video. For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn...
Det var oppsiktsvekkende få elbilister som trenge veihjelp etter å ha kjørt bilen tom for strøm denne sommeren. (Fotos: NAF)

Få elbiler går tom for strøm

Faktisk var det flere biler som hadde tom tank enn det var strømtomme elbiler som måtte berges i sommer. Også...
MG4 kan fort bli en like stor suksess som MG ZS har blitt her i Norge. (Fotos: MG)

Pris og rekkevidde klar for MG4

Britiske MG har på gang en potensiell norsk storselger, nemlig den linjelekre og kompakte MG4 Electric. Hvilke forventninger MG hadde...
Maxus eT90 blir den aller første helelektriske pickupen tilgjengelig i Europa, og de første eksemplarene er forhåpentligvis på plass i Norge allerede i år. (Fotos: RSA)

Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til...
Både Semi Truck og Cybertruck nærmer seg nå produksjonen, noe helt sikkert mange ser fram til. (Fotos: Tesla)

To nye Teslaer nærmer seg

Leveringene av Semi Truck skal starte i år, mens Cybertruck går inn i produksjon til neste år. Tesla-sjef Elon Musk...
Rodin Fzero skal være raskere enn en formel 1-bil rundt en bane. (Fotos: Rodin Cars)

Verdens raskeste bil kommer i 2023

Glem formel 1. Rodin Fzero skal bli enda raskere rundt en bane. Over i vakre New Zealand finner vi noen...
Dette er en splitter ny 1965-modell. (Fotos: Bizzarrini)

Legendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Bizzarrini hadde sin storhetstid på 1960-tallet, og gjør nå comeback med en ny utgave av en 58 år gammel...
Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her