- Annonse -
HjemNyheterAudi SQ5 Sportback får dieselmotor

Audi SQ5 Sportback får dieselmotor

Onde rykter vil ha det til at dieselmotoren er døende, men det vil ikke den nye Audi SQ5 Sportback ha noe av.

I 2018 kom Porsche med en melding som sendte sjokkbølger gjennom bilverden. Der og da annonserte tyskerne nemlig at de hadde gitt opp dieselmotoren, og det var et par store ting som hadde sendt den inn i skyggenes dal.

- Annonse -

For det første vanket det milliardbøter også på Porsche etter den store dieselskandalen som ble avdekt i 2015, hvor flere merker hadde jukset med utslippstallene for biler med dieselmotorer.

Men for Porsche stoppet ikke elendigheten der, for de slet også med nye dieselmotorer som gjorde at de måtte innkalle nye biler for å oppdatere disse.

Porsche fikk altså nok, men understreket i samme åndedrag at de ikke gravla dieselmotoren. «Den er bare ikke noe for oss», lød det fra tyskerne.

Porsche hører hjemme i Volkswagen-gruppen, og samarbeider blant annet tett med Audi om å bygge framtidens elbiler.

- Annonse -

Men klokkene kimer ikke for dieselmotoren hos merket med de fire ringene, for Volkswagen har nemlig en særs imponerende TDI i sitt sortiment.

Denne kommer i flere utgaver, og finner blant annet veien til den nye Q5 Sportback som er rett rundt svingen.

Audi har utstyrt den nye Sportback-versjonen med tre motoralternativer, to TDI og en bensindrevet TSFI.

Innstegsversjonen til den helt nye Audi Q5 Sportback er en 2-liters TDI-motor med 204 hk og 400 Nm (Q5 Sportback 40 TDI), og denne klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder og har en toppfart på 222 km/t.

- Annonse -

Neste dieseltrinn er Q5 Sportback 50 TDI, og denne kan skilte med hele 286 hk og 620 Nm, og her spurter den ganske så store SUV-modellen opp til 100 km/t på 5,7 sekunder og klarer 240 km/t på Autobahnen.

Bensinmotoren er en 2-liters TFSI og sitter i utgaven kalt Q5 Sportback 45 TFSI, hvor 265 hk og 370 Nm tar den fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder. Denne kan skilte med en toppfart på 240 km/t.

Men nå som Audi også kliner til med en Sportback av Q5, gjør de det samme med SQ5 ‒ et enda mer sportslig alternativ i Q5-familien.

Slik ser den ut:

Her finner vi en enda sterkere 3-liters TDI under panseret, og nå spretter kreftene opp til formidable 341 hk og 700 Nm. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig mellom 1.750- og 3.250 r/min, så her kan du trekke et helt vogntog etter bilen om du vil.

Det går unna om du trykker gasspedalen i gulvet også, for 0-100 km/t fyker unna på 5,1 sekunder med en SQ5 Sportback. Toppfarten er som vanlig for sterke tyske biler elektronisk sperret til 250 km/t, for fortere enn det behøver du uansett ikke å kjøre.

Audi har spikket videre på V6-motoren, og har blant annet satt på en ny kompressor som driver turboen og en ny intercooler som skal sørge for at kreftene blir raskere tilgjengelig.

Den nye dieselkjempen får også hjelp av et nytt 48V mildhybridsystem, som blant annet sørger for at bilen kan cruise i 40 sekunder med motoren helt avslått. Det bør også hjelpe på forbruket, og dermed utslippet.

I likhet med 3.0 TDI i Q5 50 er også SQ5 Sportback utstyrt med en 8-trinns tiptronic-kasse, og selvsagt kommer dronningen i familien også med enda bedre bremser, mer tunet understell og et enda mer sportslig eksteriør og interiør.

Her kan du se hvordan den nye SQ5 Sportback ser ut. Ja, den som kun kommer med en dieselmotor.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her