- Annonse -
HjemNyheterDenne giganten drives av olje fra restauranter

Denne giganten drives av olje fra restauranter

Nybiler med stadig mindre utslipp er en god ting for lokalmiljøet, men frakten fra fabrikken og til forhandleren er en utslippsutfordring. Løsningen kan finnes hos restaurantene.

Verdens største bilprodusent er Volkswagen-gruppen (VAG), som bare var noen få biler unna å bikke 11 millioner eksemplarer i fjor.

- Annonse -

Alle disse bilene ble fraktet fra diverse produksjonslokaler og til forhandlere verden over, en prosess som ofte innebærer mange tusen kilometer med frakt og tonnevis med CO2-utslipp.

Og siden vi stadig vekk leser om produsenter som gjerne vil bli bærekraftig, er dette en nøtt som bilindustrien er nødt til løse for å ta ned det totale klimautslippet.

For VAG er dette en ekstra stor utfordring, ettersom gruppen består av 12 merker fra sju forskjellige land. Merker fra VAG produserer alt fra motorsykler og personbiler til busser og store lastebiler, og kjøretøyene sendes selvsagt på kryss og tvers over hele kloden.

Togtransport er selvsagt en løsning, og en annen finner vi ganske så overraskende hos restaurantene.

- Annonse -

Et av merkene som VAG eier er tyske Man, som blant annet lager busser og lastebiler. Også tungtransport skal over på grønnere løsninger, og nye og mer miljøvennlig motorer som utvikles for slike kjøretøy kan også videreutvikles til bruk i enda større transportmidler ‒ frakteskip.

Man har videreutviklet marine dieselmotorer som i stedet for å brenne opp tonnevis av tradisjonell oljebasert diesel benytter seg av alternativt drivstoff, biodiesel.

Det tyske merker forsker ikke bare på slike muligheter, for de har allerede klare gedigne motorer som går på biodiesel.

Det aller første bilfrakteskipet som er utstyrt med slike fra Man ble satt i drift for et par uker siden, og rett over nyttår kommer det andre skipet med slike motorer i drift.

- Annonse -

Biodieselen som driver disse motorene kommer fra materialer som brukt olje fra restauranter og næringsmiddelindustrien.

‒ Vi er den første bilprodusenten som bruker dette drivstoffet, sier Thomas Zernechel, sjef for Volkswagen-gruppens logistikkavdeling.

‒ På denne måten gjenbruker vi spillolje på en miljøvennlig måte. Og med et CO2-utslipp som er 85 prosent lavere enn ved bruk av konvensjonelt fossilt brensel er klimabidraget enormt, slår han fast.

Det er godt nytt for kloden, og spesielt oss her i Europa. For de to frakteskipene skal flytte nybiler rundt her på det gamle kontinentet, og ruten består av Emden i Tyskland, Dublin i Irland, Santander i Spania, Setubal i Portugal og tilbake til Emden. Ja, vi skjønner at togtransport kan bli trøblete på en slik rute.

Denne ruten seiler fraktskipene rundt 50 ganger om året, og frakter rundt 3.500 nybiler fra merkene Audi, Seat, Skoda og Volkswagen på sine turer. Totalt vil de dermed frakte rundt 250.000 biler, omtrent det dobbelte av det som normalt selges av nybiler her i Norge i løpet av et år.

Det er ikke småtterier som må til for å drive de enorme frakteskipene, og de to til VAG som begge måler 180 meter blir drevet av marine diesel med mer enn 19.000 hestekrefter. Jepp!

VAG hevder at den nye løsningen vil ta utslippet fra 60.000 tonn CO2 ned til 9.000 tonn i året, og samtidig nærmest fjerne utslipp av de giftige svoveloksid-stoffene.

Så neste gang du er ute og spiser og går fri for samtaleemner, kan du jo alltids nevne hva matavfallet fra restauranten muligens brukes til.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her