Om man er en bilprodusent som gjerne vil lage en, eller kanskje
til og med to, spesialversjoner, så trenger man ikke alltid en veldig god grunn
for å gjøre nettopp det. Bare spør Lamborghini.
var kult å hylle det året merket ble grunnlagt, 1963. Det passer jo på en måte,
ettersom det er 55 år siden ‒ om ikke annet et ganske kult tall. Lambo setter dermed sluttstrek på 63 eksemplarer, og bilen heter da også Aventador SVJ 63 Roadster. Huracán Evo GT Celebration hyller altså racerbilen som tok seieren
i 24-timersløpet Daytona og 12-timersløpet i Sebring i både 2018 og 2019, og
italienerne har hentet fram kalkulatoren og kommet fram til at de to løpene til
sammen blir på 36 timer. Dermed kommer festmodellen i 36 eksemplarer, og skal kun på markedet i Nord-Amerika.
og må vel være den villeste kabrioleten som noensinne er laget. Den er nemlig basert på fartsmonsteret Aventador SVJ, bilen
som er den raskeste serieproduserte bilen rundt Nürburgring Nordschleife. Den
kan by på 770 hestekrefter, og bruker et stykke under 3 sekunder for å sprinte
opp til 100 km/t. Roadsteren har den samme V12-motoren, som også byr på 720 Nm
ved 6.750 omdreininger og har en vekt-til-kraft-ratio på formidable 2,05 hk/kg. I denne luftige sportsbilen er det også mulig å kjøre i mer
enn 350 km/t, noe som i seg selv må være en ganske så livlig opplevelse.
av Aventador SVJ Roadster, ja, alle er allerede solgt, kunne velge mellom åtte
unike kombinasjoner av eksteriøret og interiøret som gjør de spesielle. På utsiden går det i ting som farger, flere karbondeler og
felger med en matt titanfinish, mens innsiden består av enda flere fargevalg og
karbonfiberelementer, og noe de kaller en lettvekt, patentert karbonskinn. Javel. En Aventador SVJ Roadster er spesiell nok i original utgave,
men du kan altså løfte nivået enda et hakk med 63-versjonen. Slik ser den iltre, toppløse modellen ut: Huracán EVO GT Celebration hyller altså modellen som har
gått til topps i de amerikanske langdistanseløpene i Daytona og Sebring, og er
løpsinspirert med noen voldsomme sterke farger. Vel, iallfall den som er på
bildene under. For totalt byr Lambo på ni forskjellige fargepakker, og
bilene kommer med startnummer 11 på sidene og både det amerikanske og
italienske flagget illustrert på taket. Denne kommer altså kun i 36 eksemplarer, og skal kun selges
på det nordamerikanske markedet. Og slik ser den altså ut: Men Lambo har mer på gang. De spikker nemlig for tiden på en spesialversjon av
super-SUV’en Urus. Vel, det er kanskje å dra det litt langt, men de har
iallfall på gang Urus-modeller med noe nye farger. Og disse er de ikke utsolgt
for. Så skal det kanskje være en påskegul en? Les også:
- På en måte et kunstverk
- Fra nesten to års ventetid til levering på dagen
- Ssang Yong viser hvor langt teknologien har kommet