Ssang Yong viser hvor langt teknologien har kommet

Ssang Yong lager enkle og billig biler til forbrukere somikke krever så mye, ikke sant? Eller? Se videoen som knuser den myten.


Det er ikke ofte at noen skriver om det Ssang Yong, som mange av oss forbinder med et litt snodig merke som kanskje lager enkle biler for et smalt marked.

Men det er absolutt en myte.

Det indisk-eide merket er det fjerde største bilmerket i
Sør-Korea, landet som er kjent for sine teknologiske produkter og nyvinninger. Ikke
at det sier så veldig mye, for etter Hyundai, Kia og kanskje Daewoo er det
ganske så tynt med store merker.

Ssang Yong selger da heller ikke en haug med biler, og endte
i første halvdel av 2019 opp med et salg på 70.000 biler.

Til sammenligning var Citroën det 25. mest solgte merket i
verden i juni med 75.000 biler, så Ssang Yong har en lang vei om de vil kjempe
med de aller største.

Men alt dette betyr ikke at de lager dårlige biler, eller er
en slags moderne versjon av Lada som vi kjente fra de gamle dagene.

Nå vet ikke vi hva ambisjonene til Ssang Yong er, men vi regner med at de gjerne vil selge flere biler enn de gjør. Og et klart eksempel på at de satser tungt i Europa, er at de kom til Genève Motor Show med en ny Korando.

Dette er en SUV i C-segmentet som er 4,45 meter lang, og
skal komme ut på det europeiske markedet i disse dager.

Den nye versjonen er 4. generasjon av Korando, og har det
meste du kan forvente deg av en moderne SUV.

Det er støtte for både iPhone og Android, den har digitale
skjermer, kommer både med bensin- og dieselmotor, og ser ut som noe helt annet
enn det man kanskje forventet av en bil fra Ssang Yong.

Den har helt klart moderne linjer, og kunne like gjerne ha kommet fra designfirmaet til Citroën.

Slik ser den kommende Korando ut:

Og hvor langt bilindustrien nå har kommet med de
teknologiske hjelpemidlene viser helt klart Korando, en bil vi kanskje ikke
hadde forventet var av de mest teknologiske.

For også den kommer med «advanced driver assistance systems»,
bedre kjent som ADAS. Dette systemet hjelper føreren til å unngå ulykker, og er
dermed svært viktig med tanke på trafikksikkerheten i framtiden.

Korando byr blant annet på alt dette:

  • 7 kollisjonsputer
  • Avansert nødbremsesystem (AEBS) med kamera og
    radar
  • Filassistent
  • Frontvarsler
  • Langlysassistent
  • Sikkerhetsavstand-varsler
  • Førervarsler
  • Intelligent adaptiv cruise-kontroll
  • Blindsonevarsler
  • Kryssende trafikkvarsler

Det hadde du kanskje ikke trodd?

Her kan du se hvordan flere av assistentene hjelper til med
kjøringen, og som en gang for alle rydder unna eventuelle fordommer vi måtte ha
rundt Ssang Yong:

Det sørkoreanske merket er også på plass i Norge, og selger
per i dag SUV-modellen Rexton og pickupversjonen Rexton Sports Pickup.

Og kanskje dukker også 4. generasjon Korando opp på norske
veier?

Les også:

Les mer om:

Nyheter