Denne har «kun» 1.000 hk når den er i rekkevidde-modus

Lotus Evija lader opp til den eksklusive bilutstillingen Salon Prive Concours d’Elegance ved å lufte seg rundt Hethel-banen, hvor bilens fem kjøremoduser testes. Se video.


Visste du at Volvo har en sprek søster i storfamilien? For ja, ærverdige Lotus er i likhet med Volvo eid av den kinesiske Geely-gruppen som satser knallhardt på elbiler.

Takket være Volvo har Geely-familien allerede økt med to nye bilmerker, Polestar og Lynk & Co. Begge merkene er delvis svensk, og begge vil være mest mulig unge, hippe og elektrifiserte. Ja, akkurat som Volvo selv.

-->
Men den kuleste i familie blir de ikke.

Det er Lotus, aller mest kjent for en hvit Esprit som kunne kjøre under vann i James Bond-filmen «Spionen som elsket meg». Den bilen var og er muligens fortsatt eid av Tesla-sjef Elon Musk.

Og Lotus slår også følge med Tesla inn i den elektriske tiden, for Geely har for lengst sett hvilket potensial en liten sportsbil med en helelektrisk drivlinje har.

Det er ikke småtterier Lotus akter å komme med, for Evija kommer til å blåse det aller meste av banen. Da hjelper det selvsagt å ha en bøtte med erfaring fra formel 1, og målet med Evija er da også å smelte sammen motorsport og vanlige gatebiler i en vanvittig elbil.

De hever like godt lista høyest mulig, og slår til med en bil som huser 2.000 elektriske hester og et dreiemoment på 1.700 Nm.

Det kanskje minst ekstreme er faktisk 0-100 km/t, som Lotus opplyser går under 3 sekunder. Men derfra skyter Evija bare mer og mer fart.

100-200 km/t går også på under 3 sekunder, mens 200-300 km/t går på under 4 sekunder. Det er ganske så sjukt.

0-300 km/t er kanskje det aller mest imponerende, og her viser Evija at den faktisk er en ganske så unik hyperbil. Den skal bruke under 9 sekunder, og det er lynraskt. En Koenigsegg Regera bruker for eksempel 10,9 sekunder, og her snakker vi altså om en av historiens desidert raskeste biler.

Toppfarten er satt til over 340 km/t, eller «over 200 mph» som Lotus sier.

Og litt artig, med 2.000 hk har Evija mer hk på et hjul enn det noen av de andre serieproduserte bilene til Lotus har under panseret.

Batteriet er på 70 kWh, og den skal klare å rulle 400 kilometer på en lading om du er forsiktig på gassfoten.

Og det vil gjerne Lotus at du også er, for de utvikler en bil som skal passe like godt i byen som på racerbanen. Det viser også de fem kjøremodusene Evija kan by på.

  • Range sørger for at bilen tar vare på mest mulig strøm, og skrur effekten ned til «kun» 1.000 hk og 800 Nm. Modusen svitsjer også Evija fra firehjulstrekk til bakhjulstrekk, og bruker et avansert og intelligent  kraftoverføringssystem for å dra ut flest mulig kilometer av batteriet.
  • City gir mer kontroll i sakte fart, og reduserer blant annet de regenerende bremsene.
  • Tour sørger selv for bytte mellom to- og firehjulstrekk, og kan by på 1.400 hk.
  • Sport høyner selvsagt nivået, og nå er det 1.700 hk og 1.700 Nm koblet til stabilitetskontrollen som sørger for å øke grepet ytterligere.
  • Track er den villeste og den som Evija nok trives aller best i, for her er alle de 2.000 hestene klare til innsats.

Hvordan alt dette fungerer forklarer mer enn gjerne Gavan Kershaw, en av direktørene hos Lotus.

Her lufter han den kommende superbilen på Hethel-banen i Storbritannia før den setter kurs for Concours d’Elegance, og han rekker også å gi deg en liten innføring i kjøremodusene.

Husk at du kan klikke på CC-knappen nede til høyre i videobildet for engelsk undertekst.

Les også: