Vi tagger gjerne vår nye venn, nemlig Lanzante. For disse britene er litt mer gærne enn snittet, og har laget seg en særs spesiell 911 som skal vises fram under Goodwood Festival of Speed.
Ok, la oss ta en Hollywood og spole litt tilbake før vi tar hovedhandlingen.
														
																																									Dette er en superdiett, og kiloene har rast av i et så vanvittig tempo at matchvekten lyder på 920 kilo. Det er altså 430 kilo mindre enn donorbilen, som selv var en lettvekter.
														
																																									Det er imponerende, men det blekner mot det som er i motorrommet. For her snakker vi altså om gatelovlige biler drevet av ekte F1-motorer. Og ikke hvilken som helst!
														
																																									De tre bilene er utstyrt med ekte racing-brukte eksempler av TAG TTE P01 1.5-liters V6 twin turbo, og her snakker vi altså om motorer som bidro til tre VM-titler på rad. Det sørget legendene Niki Lauda og Alain Prost for.
														
													
																											
														
																																									Nytt av året sammenlignet med TAG Turbo-utgaven er at Championship-modellen er mer fokusert på Formel 1-bilene som de hyller, med subtile detaljer på tvers av interiør og eksteriør.
														
																																									De nye har også mer motorsport-rettet løsninger, som et mer avstivet Porsche 930 Turbo-chassis. Karosseripaneler, inkludert panser, dører, frontvinger, frontsplitter, tak, støtfangere og bakvinge er alle laget av lettvekts F1-karbonfiber.
														
																																									Bremsene har på sin side blitt oppgradert til et skreddersydd, full karbon keramisk system. Det er også et nytt F1 ledningssett og en ny ECU (Electronic Control Unit) fra Cosworth, forklarer Lanzante.
														
																																									Lakken på den første bilen er tilpasset Prosts hjelmdesignen fra 1985 koblet sammen med den nakne karbonfinishen, og dette skal speile stilen til den originale MP4/2B racerbilen.
														
																																									
														
																																									Eksponert karbon brukes også på de store støtfangerne i 1980-tallsstil, så her må den tradisjonelle gummifinishen vike. For å speile den originale racerbilen ytterliggere er den skodd med større versjoner av den originale racerbilens svarte hjul.
														
																																									Bygget av Dymag, det samme som originalversjonene, er de 18-tommers magnesium- og karbonfelgene nå kledd med Michelin Pilot Sport 4-dekk.
														
																																									På innsiden som selvsagt huser et rullebur er bilen ganske så strippet, ja i vekten navn har til og med elektriske speil og vinduer måtte vike. Men det er iallfall et klimaanlegg der inne.
														
																																									
														
																																									Det er også et par lette Recaro-seter med karbonrygg og et spesielt ratt hvite sømmer som skal gjenspeiler de tittelvinnende MP4/2 racerbilene.
														
																																									Så ja, dette er virkelig en gatebil som løfter Formel 1 over til vanlige veier, og kanskje til og med den ultimate hyllesten ‒ iallfall til 80-tallets imponerende F1-biler.
														
																																									Les også:
- Produksjonen av Volvo EX90 i gang
 - Folkebilen rundet 50 år
 - Nytt vinterdekk gir 50 kilometer mer rekkevidde