Lanzante har laget seg en ny F1-spesifisert TAG Championship, og dette er ville greier. (Fotos: Lanzante)

Denne gamle 911 er utstyrt med en F1-motor!

Hva får man om man parrer en motor brukt av Formel 1-biler på 1980-tallet med en gammel Porsche 930 Turbo? Jo, en TAG Championship by Lanzante.


Vi tagger gjerne vår nye venn, nemlig Lanzante. For disse britene er litt mer gærne enn snittet, og har laget seg en særs spesiell 911 som skal vises fram under Goodwood Festival of Speed.

Ok, la oss ta en Hollywood og spole litt tilbake før vi tar hovedhandlingen.

-->
Lanzante ble kjent da de jobbet sammen med McLaren for noen tiår siden, og sammen kom de opp med en Mclaren F1 GTR som like godt vant Le Mans i 1995.

Dagens Lanzante tok skikkelig sats med bilen P1 LM i 2016, og denne satte rekord på den britiske fartsfestivalen samme år. Men de nøyde seg ikke med fem slike, for et samarbeid med den svenske racinglegende Kenny Bräck hevet lista.

Med hjelp av den to ganger Indy 500-vinneren laget de en XP1LM året etter, et monster som satte ny rekord rundt Nordschleife med lynraske 6:43 minutter. Etter dette kjørte de like godt bilen tilbake til England.

I fjor var det duket for nye overskrifter. På Goodwood-festivalen kunne de nemlig vise fram en 930 TAG Turbo. Bilen hadde, ja, en F1-motor.

Nå har de tatt dette et skritt videre, for de har nå laget seg en ny bil som skal være den ultimate feiringen av Formel 1 ute på vanlige gater. Debuten finner selvsagt plass under Goodwood Festival of Speed i juli.

Selve karosseriet er altså en turbodrevet Porsche 930, men Lanzante har selvsagt strippet den helt. Tilbake står kun det aller mest nødvendige, og en TAG Championship som skal hylle McLaren-bilen som fullstendig dominerte Formel 1 og tok tre VM-titler på rad.

Så ja, det skal bygges tre biler, hver navngitt etter fører og årstall.

Dette er altså nivået over TAG Turbo av Lanzante, bilen som koblet 1980-tallets Porsche 911 med TAG-merket ‒ en Porsche-bygd, V6 twin turbo Formel 1-motor.

TAG Championship av Lanzante, altså den nye, skal hylle kraften og ytelsen til den gylne æraen til Formel 1. Men også utnytte toppmoderne motorsportteknologi og omfattende bruk av karbonfiber som bidrar til å redusere vekten.

Dette er en superdiett, og kiloene har rast av i et så vanvittig tempo at matchvekten lyder på 920 kilo. Det er altså 430 kilo mindre enn donorbilen, som selv var en lettvekter.

Det er imponerende, men det blekner mot det som er i motorrommet. For her snakker vi altså om gatelovlige biler drevet av ekte F1-motorer. Og ikke hvilken som helst!

De tre bilene er utstyrt med ekte racing-brukte eksempler av TAG TTE P01 1.5-liters V6 twin turbo, og her snakker vi altså om motorer som bidro til tre VM-titler på rad. Det sørget legendene Niki Lauda og Alain Prost for.

Bilen som nå vises – Championship ’85 – huser en motor som kjørte gjennom sesongene 1984, ’85 og ’86. Den tok to pallplasser for Alain Prost i løpet av 1985, sesongen han tok sin første av totalt fire VM-titler.

Det er flere legendariske navn i spill.

For Lanzante har fått hjelp av selveste Cosworth til å bygge om motorene, og alle er også sertifisert av McLaren selv.

Motorene har fått diverse oppgraderinger, og det er også et nytt eksosanlegg og nyutviklede lettvektsturboer i titan. De nye turbohusene bidrar alene med 8 kilo vektbesparelse.

Dette gjør at disse kraftverkene nå åpner for vanvittige 10.250 r/min, noe som helt klart er i F1-klassen. Toppfarten? Vel, over 200 mph, noe som betyr godt over 320 km/t.

Kraften overføres til veien via en tilpasset Porsche 993 6-trinns girkasse med skreddersydde utvekslinger, så dette er voldsomme greier.

Men ikke for voldsom, for Lanzanta understreker at TAG Championship har beholdt all sin kjørbarhet, kjører på vanlig drivstoff og er fortsatt fullt lovlig på veien.

Nytt av året sammenlignet med TAG Turbo-utgaven er at Championship-modellen er mer fokusert på Formel 1-bilene som de hyller, med subtile detaljer på tvers av interiør og eksteriør.

De nye har også mer motorsport-rettet løsninger, som et mer avstivet Porsche 930 Turbo-chassis. Karosseripaneler, inkludert panser, dører, frontvinger, frontsplitter, tak, støtfangere og bakvinge er alle laget av lettvekts F1-karbonfiber.

Bremsene har på sin side blitt oppgradert til et skreddersydd, full karbon keramisk system. Det er også et nytt F1 ledningssett og en ny ECU (Electronic Control Unit) fra Cosworth, forklarer Lanzante.

Lakken på den første bilen er tilpasset Prosts hjelmdesignen fra 1985 koblet sammen med den nakne karbonfinishen, og dette skal speile stilen til den originale MP4/2B racerbilen.

Eksponert karbon brukes også på de store støtfangerne i 1980-tallsstil, så her må den tradisjonelle gummifinishen vike. For å speile den originale racerbilen ytterliggere er den skodd med større versjoner av den originale racerbilens svarte hjul.

Bygget av Dymag, det samme som originalversjonene, er de 18-tommers magnesium- og karbonfelgene nå kledd med Michelin Pilot Sport 4-dekk.

På innsiden som selvsagt huser et rullebur er bilen ganske så strippet, ja i vekten navn har til og med elektriske speil og vinduer måtte vike. Men det er iallfall et klimaanlegg der inne.

Det er også et par lette Recaro-seter med karbonrygg og et spesielt ratt hvite sømmer som skal gjenspeiler de tittelvinnende MP4/2 racerbilene.

Så ja, dette er virkelig en gatebil som løfter Formel 1 over til vanlige veier, og kanskje til og med den ultimate hyllesten ‒ iallfall til 80-tallets imponerende F1-biler.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Porsche 911 Lanzante