De fleste vet hva Hyundai kan by på elbiler, for dette er merket som står bak modellene Kona electric og Ioniq electric. I tillegg satser de knallhardt på alle de andre elektrifiserte områdene, og porteføljen inkluderer også mildhybrider, fullhybrider, ladbare hybrider og hydrogenelektriske biler i tillegg til de rene elbilene.
Og i framtiden kan vi få se noen virkelige potente elbiler også, noe et samarbeid med Rimac kan sørge for.
-->
Dette merket er langt mindre kjent, men er en av de virkelige tungvekterne i elbilindustrien. Rimac bygger helelektriske hyperbiler, og har på gang en som rett og slett skal bli verdens raskeste.
Bilen er kalt C_Two (Concept 2), og kan by på 1.914 hk og et dreiemoment på 2.300 Nm. Den helelektriske hyperbilen klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder og 0-161 km/t på 4,1 sekunder, noe som er helt vanvittige tall nesten helt der oppe med formel 1-bilene.
De etablerte merkene har latt seg imponerende så mye over hva Rimac får til at de har løpt ned døra til grunnlegger Mate Rimac, og partnere inkluderer nå superbilprodusenter som Koenigsegg, Aston Martin og Automobili Pininfarina.
Noen har gått enda lenger, og rett og slett kjøpt seg inn i selskapet. Det gjelder deriblant Porsche, som nå eier rundt 15 prosent av aksjene til Rimac. En annen finner vi i Asia, hvor Hyundai-gruppen har investert 800 millioner kroner i det kroatiske merket.
Hyundai Motor Group (Hyundai og Kia) skal lansere 44 økovennlige biler innen 2025, og noe av disse skal også være fra Hyundai N ‒ de mer sportslige bilene.
Grunnsteinen i denne satsingen er racerbilene de utvikler på RM-plattformen, altså bakhjulstrukket og med midtstilt motor (Racing Midship). De har utviklet en rekke slike de siste årene, inkludert RM14, RM15, RM16 og RM19. I fjor kom de også med Veloster N eTCR, en elektrisk racerbil i touringcar-serien.
Sammen med Rimac videreutvikler de denne plattformen, og resultatet er en ganske så imponerende bil kalt RM20e.
Denne viser hvilket enormt potensial elbilversjonene av Hyundai N kan få i framtiden, selv om dette er en ren racerbil som slektes på eTCR-versjonen.
RM20e har et elektrisk drivverk som byr på enorme 810 hk og 960 Nm, og det er ventet at den klarer 0-100 km/t under 3 sekunder ‒ altså på nivå eller til og med raskere enn en superbil som Ford GT.
Enda mer imponerende blir 0-200 km/t, for dette skal den klare under 10 sekunder ‒ rett og slett lynraskt.
‒ Prototypen RM20e er et tydelig signal om framtidige elektrifiserte versjoner fra Hyundais ytelsesmerket N, og flytter N inn i den prestisjetunge sjangeren av ytelse på superbilnivå, sier Thomas Schemera, en direktør i Hyundai Motor Group.
Hva vi kan forvente oss av helelektriske Hyundai N-modeller er ikke så godt å si, men med hjelp av Rimac bør det meste være mulig.