Prisene er klare for de store helelektriske trillingene

PSA-gruppen slipper nå prisene for de tre flerbruks-trillingene Citroën ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveller og Opel Zafira-e Life.


Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt? Det har iallfall PSA-gruppen tenkt, og laget tre identiske flerbruksbiler for både Opel, Peugeot og Citroën.

Og det er kanskje ikke så rart, for med tre versjoner når de enda flere potensielle kunder. Dette er et grep de tidligere har tatt med de elektriske varebilene Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert.

Nå er det altså flerbruksbiler det gelder, og de tre modellene blir tilgjengelig i to forskjellige lengdeversjoner ‒ 4,95 meter og 5,3 meter. Høyden er satt til 1,90 meter, og tanken med dette er at det også skal kunne kjøre inn i parkeringshus.

Den på 5,3 meter kan frakte ni personer samt 1.500 liter med bagasje, eventuelt fem personer og 3.000 liter bagasje. De som trenger enda mer plass kan hekte en henger bakpå, for alle de tre er godkjent for tilhenger på 1.000 kilo.

PSA byr også på to batteripakker til de tre modellene, en på 50 kWh og en på 75 kWh.

Den minste har en rekkevidde på 230 kilometer, mens den store pakken drar ut rekkevidden til 330 kilometer. Den franske gruppen understreker at om bilen kjøres i byen stiger rekkevidden helt opp til 477 kilometer før den må lades.

De er også klare for 100 kW hurtiglading, samt at de kan utstyres med ombordlader på 7,4 kW eller 11 kW som lader bilene over natten. Med 100 kW effekt bruker bilene mellom 30 og 45 minutter avhengig av batteristørrelse på å lade opp til 80 prosent.

‒ Dette er en bil vi har store forventninger til, den fyller et segment der det så langt ikke har vært elektriske alternativer. Nå kan endelig både storfamilier og andre som har behov for å transportere fler enn fem personer og bagasje nyte godt av et utslippsfritt alternativ, sier Simen Heggestad Nilsen, konserndirektør i PSA-Norge hos Bertel O. Steen.

Flerbruksbilene er satt sammen på EMP2-plattform og har dermed samme utstyr som moderne personbiler, og infosystemet støtter selvsagt både Android Auto og Apple CarPlay.

Trioen byr også på ting som 7-tommers infotainment, doble skyvedører, elektrisk parkeringsbrems og førerstøttesystemer som filskiftvarsling, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk nødbrems som standard.

Alle tre har også en enda mer utstyrt topputgave som byr på skinninteriør, fleksible seter i andre seterad, elektrisk skyvedører med fotsensor, Denon HiFi, panorama glasstak, navigasjon og headup-display.

En smart detalj som de tre bilene introduserer er at det er mulig å åpne bakvinduet, slik at det blir mulig å plassere ting i bagasjerommet uten å måtte åpne hele bakluken.

De nye elbilene kommer til Norge mot slutten av året, og i tillegg til prisene under koster den fullt utstyrt toppversjonen 551.900 kroner.

Modell:Versjon:Pris:
Citroën ë-Spacetourer50 kWh421.000 kr
Citroën ë-Spacetourer75 kWh481.900 kr
Opel Zafira-e Life50 kWh421.000 kr
Opel Zafira-e Life75 kWh481.900 kr
Peugeot e-Traveller50 kWh421.000 kr
Peugeot e-Traveller75 kWh481.900 kr

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter