Ford med en enda mer ilter Puma

I fjor returnerte Ford Puma til Europa, og nå dukker det også opp en ny sjef i familien ‒ rovdyret Puma ST.


Ford Puma er i seg selv en veldig interessant modell, ettersom den kombinerer egenskapene til SUV-modellene og de kompakte bilene. En Ford Puma er for eksempel kun 4,20 meter lang, men kan likevel by på et bagasjerom på 456 liter.

Og nå blir den enda mer interessant.

For Ford klistrer nå ST-merket på Pumaen, og det betyr mer moro.

ST står nemlig for «Sport Tuned», og er en variant av de berømte RS-bokstavene som står for «Rally Sport». En ST-modell er altså en sprekere versjon av standardutgaven, og Ford gir mer enn gjerne de mer kompakte bilene en slik behandling.

Ford har allerede kommet med ST-versjoner av både Fiesta og Focus, og nå er det klart for en slik også for den litt mer høyreiste Puma.

Denne følger dermed i hjulsporene til den langt større SUV-modellen Edge som har kommet i ST-versjon, og Puma ST kan by på 200 hestekrefter via en 1.5-liters EcoBoost bensinmotor som klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder og en toppfart på 220 km/t.

Slik ser en Ford Puma ST ut:

– Selv om livssituasjonen din tilsier et mer fornuftig bilvalg, er Puma ST utviklet for at den skal levere akkurat like mye kjøreglede og ytelse som en hvilken som helst annen ST-modell, samtidig som den er like fleksibel og praktisk som standardutgaven av Puma, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

‒ Den kommer blant annet med det største og smarteste bagasjerommet i segmentet, hevder han.

Mer om det spesielle bagasjerommet senere.

For kjøreegenskaper er det aller viktigste når det kommer til ST-versjoner, og i tillegg til en mer direkte og presis styring har også den mer sportslige Pumaen 50 prosent mer vridningsstivhet enn en standard Puma.

Den turtallsvillige motoren som vrir ut maksimale krefter ved 6.000 r/min og som først ble introdusert i Fiesta ST bidrar selvsagt, noe også de spesialutviklede Michelin Pilot Sport 4S-dekkene på 19-tommers aluminiumsfelger gjør sammen med et optimalisert chassis og demping.

Det er også mulig å få Puma ST med differensialbrems som hever sportsbil-egenskapene nok et nivå.

Og vi må fortsatt huske på at vi faktisk snakker om en kompakt og familievennlig SUV her, og ikke en ilter liten GTI-modell.

Puma ST byr også på et spesialtilpasset luftinntak og oppgradert eksosanlegg for maksimal ytelse, og selv motorfestene er utviklet for å minimere uønskede bevegelser spesielt i skarpe svinger ‒ i tillegg til komfort på hverdagsturene.

Lyd er som kjent viktig når det kommer til sportslige utgaver, og Ford har utstyrt Puma ST med en aktiv eksosventil-teknologi som får Pumaen til å brøle enda sterkere.

Og ja, selvsagt finner den manuelle 6-trinns girkassen fra Fiesta ST også veien inn i Puma, for en sportsbil skal selvsagt gires manuelt.

Ford med sin Mustang kan dette med sportsbiler, så selv en SUV som Puma ST byr også på Launch Control (ekstrautstyr). Puma ST er også utstyrt med en Track-modus som sørger for å spisse alle kjøreegenskapene, men for første gang med ST har de også tenkt på at dette skal være en hverdagslig bil. Så i en Puma ST finner man også en Øko-kjøremodus som skal bidra til å senke utslippet og forbruket.

Og ja, selvsagt kommer den også med de vanlige kjøremodusene Normal og Sport.

En ST skal også skille seg ut fra standardversjonene på utsiden, og Puma ST har en ny frontspoiler integrert i støtfangeren som ifølge Ford øker marktrykket med 80 prosent. Den kommer også med en bakspoiler som sørger for mer aerodynamikk, samt en todelt ST-grill som kjøler ned motoren enda mer effektivt.

Ford tilbyr også Puma ST i en eksklusiv farge kalt Mean Grean, som sammen med et sortglansede tak skal gjøre at man ser at dette er et skikkelig rovdyr.

På innsiden er det Recaro-stoler samt en rekke andre ST-detaljer, og bakerst byr bagasjerommet på en smart løsning som også den vanlige Puma-versjonen.

Denne er kalt MegaBox, og er et dypt oppbevaringsrom på opptil 80 liter under gulvet. Her er det mulig å frakte produkter tilsvarende to golfbager på høykant eller planter som er 115 cm høye.

Men husk å feste disse skikkelig, for det går unna i svingene med en Ford Puma ST.

Her er bildene av bilen, og om du gikk glipp av det er det altså en video helt i toppen av saken også.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter