Det er et voldsomt fokus på de elektriske personbilene, men blant
de profesjonelle aktørene som kjører lengre og ofte inne i byene har ikke opplevd
den samme boomen. En del av årsaken er selvsagt et mer begrenset utvalg av elektriske
varebiler, men det skjer ting også på den fronten nå.
til hvordan kundene bruker kassebilene og vet dermed hva disse trenger, og skal
ha kommet opp med alternativer som burde passe de fleste profesjonelle aktørene. Ducato Electric kommer i flere versjoner, men uheldigvis opplyser
ikke Fiat rekkevidden i den mer realistiske WLTP-standarden som de strengt tatt
skal gjøre. De oppgir heller rekkevidden i den mer urealistiske
NEDC-syklusen, og i den er Ducati Electric oppgitt med en rekkevidde som
strekker seg fra 220 kilometer og opp mot 360 kilometer. Men dette er altså urealistiske
tall, så hvor langt de egentlig ruller på en lading vet vi altså ikke.
valg når det kommer til lading. For å spare strøm er Ducato Electric begrenset til en
toppfart på 100 km/t, og byr ellers på 120 hestekrefter og et dreiemoment på
280 Nm. Ifølge Fiat Professional er bilen ganske så klar, og skal
komme til salgs i løpet av 2020. Det italienske merket er ikke ukjent med elbiler, og viste
allerede tilbake i 2008 et konsept av en elektrisk 500. Men det tok ytterligere
5 år før de kunne presentere 500e, rettet mot det amerikanske markedet og spesielt
de strenge utslippskravene i California. Men det er også mulig å få kjøpt den lille elbilen her i Norge.
Det norske forhandlernettverket RSA importerer nemlig 500e fra USA, og det ligger
også en rekke slike elektriske 500-versjoner på Finn. Her er flere bilder av Fiat Ducato Electric: