Elektrifiseringen av elbiler er overhypet

Det er Klaus Froelich som sitter i BMW sitt styre for utvikling som sier dette. Diesel vil overleve i minst 20 år, mens bensinmotoren vil være i drift minst 30 år framover.


Til tross for at BMW satser hardt på elektriske biler vil de fortsatt investere store penger i videre utvikling av forbrenningsmotorer i lang tid.

"Om vi i beste fall sier at 30 prosent av bilsalget er elektrisk (el- og hybridbiler) i 2025 vil det bety at minst 80 prosent av våre kjøretøy vil ha en forbrenningsmotor", uttalte Froelich ifølge bransjebladet Automotive News.

Store deler av Russland, Midtøsten og det indre Kina har ikke infrastruktur til lading av elbiler. I USA selges batterielektriske kjøretøyer hovedsakelige på vestkysten og på en del av østkysten, men vil ikke bli vanlige.

"Vi forventer at dieselmotoren overlever i minst 20 år og bensinmotoren minst 30 år. Skiftet til elektrifisering er overhypet", sier Froelich.

Batteri elektriske biler har dyrere råvarer til batteriene. Dette vil fortsette og kan etter hvert forverres ettersom etterspørselen etter disse råvarene øker.

Selv om forbrenningsmotoren skal utvikles videre vil det bli mindre modeller å velge mellom. Blant annet vil 1,5 liter dieslmotoren forsvinne. Den selges kun i Europa og det vil bli for dyrt å overholde Europa's strenge utslippskrav.

BMW sin V12 bensinmotor som også brukes av Rolls Royce vil forsvinne, men de jobber for å beholde sin V8'er kombinert med plug-in hybrid applikasjoner.

"De elektrifiserte V-8-erne er nødvendig fordi ikke elektrifiserte biler blir rammet av høye avgifter i store markeder som Storbritannia og Frankrike på grunn av deres høye utslippsnivå", ifølge Froelich.

Les også: Jaguar + BMW = santLes også: BMW med noe helt rått

Les mer om:

Nyheter