Annonse
Hjem Forbruker 8 tips for en sikker bilferie

8 tips for en sikker bilferie

Antall alvorlig trafikkulykker øker med nærmere 50 prosent i sommermånedene, så det er all grunn til å ta det rolig på sommerveiene.

I fjor omkom 32 mennesker i løpet av de tre sommermånedene, og det var faktisk et «godt» år. For snittet for de fem foregående årene var på 46 omkomne, og det er selvsagt altfor mange.

Nå er sommeren igjen over oss, og det betyr god sikt, tørre veier og førere i feriemodus. Det er altså fort gjort å trykke litt ekstra på gassen, men det øker også faren for at du ikke kommer fram til målet.

– Trafikken er annerledes om sommeren, forklarer fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen.

‒ Mange kjører langt på veier de ikke kjenner, både hjemme og i utlandet, og det er også flere biler på veien. Da er det all grunn til å være ekstra oppmerksom. Du ønsker ikke å havne på sykehuset i stedet for på hytta, sier han.

Saken fortsetter under Annonsen

Ifølge Trygg Trafikk øker antall ulykker med alvorlig skadde og omkomne med nærmere 50 prosent i sommermånedene, og siden 2014 har 203 mennesker mistet livet og hele 1.079 har blitt hardt skadd.

– Mange lar seg stresse av sommertrafikken, og kombinert med varmt vær er det lett å bli ukonsentrert. Ro heller ned og nyt at du for én gangs skyld har god tid, tipser Solstad Steen.

Se hvor lite tid du sparer på å kjøre over fartsgrensen litt lenger ned.

Trygg Trafikk har satt sammen 8 tips som du bør lese gjennom før du setter det i den ferieklare bilen.

  1. Hold farta
    For å minske risikoen for alvorlige ulykker er det viktig å tilpasse farten etter forholdene. Husk at du som sjåfør har ansvaret for både deg selv, familien din og andre på veien.
  2. Hold avstand
    Husk telleregelen: 1001, 1002, 1003. Ikke legg deg for tett bilen foran.
  3. Ta beltesjekken
    Beltet skal alltid være stramt rundt hoftene og over skulderen. Pass på at de minste barna sitter i bakovervendt bilstol og at de større barna ikke sitter med beltet under armen. Sjekk at de minste ikke vrir seg ut av bilbeltet. Stopp underveis for å sjekke at barna er riktig sikret på lengre turer.
  4. Husk å hvile
    Ta pauser og strekk på beina. Blir du trøtt hjelper det å stoppe og sove 15 minutter. På langturer bør du ta 45 minutters hviletid hver fjerde time – aller helst oftere.
  5. Spis og drikk
    Drikk vann og spis sunt – og husk at sukker gjør deg sløv.
  6. Hold fokus – dropp mobilen
    Å tekste eller surfe på mobilen mens du kjører er som å kjøre med bind for øynene. Kikker du på mobilen i fire sekunder har du i 90km/t kjørt like langt som hel fotballbane uten å se på veien.
  7. Følg køen, dropp unødvendige forbikjøringer
    Dersom du ikke holder køen og tar unødvendige forbikjøringer er du ikke bare irriterende for medtrafikantene, du er også med på å skape farlige situasjoner.
  8. Husk at det er ferie!
    Om du kommer fram noen minutter senere enn planlagt er det ingen krise! Planlegg nok tid til å kunne holde fartsgrensen, takle forsinkelser og legge inn pauser.

Så hvor mye sparer man på å være litt hardere på gassfoten? Vel, svært lite, ifølge NAF.

  • Økes farten fra 80- til 90 km/t kommer man frem 50 sekunder raskere på en mil.
  • Økes farten til 100 km/t sparer man ytterligere 40 sekunder.
  • Økes farten til 110 km/t er det kun 2,05 minutter å spare på mila.
  • Kjører man i 110 km/t i 90-sone sparer man 1,13 minutt.
  • Holder man 110 km/t i 100 kilometer sparer man 12 minutter 17 sekunder, og besparelsen blir mest sannsynlig enda mindre ettersom de færreste klarer å kjøre jevnt i 20 km/t over fartsgrensen en så lang periode.

Det er ikke bare føreren som må være i god feriemodus, for det er også viktig at bilen er klar for en lengre tur slik at bilferien ikke blir et lite mareritt.

Å sjekke lufttrykket er basisregelen. Feil lufttrykk sliter på dekkene, og kan føre til at både bremselengde, kjøreegenskaper og grep på vått blir vesentlig dårligere. I tillegg kan bilen bruke mer drivstoff om du har for lite luft i dekkene. Husk også å sjekke mønsterdybden på dekkene.

I tillegg bør du påse at det er nok spylervæske, og det kan også være smart å sjekke oljenivået og bremsevæske selv om dette vanligvis ikke er noe problem.

Et flatt batteri kan også spolere ferieturen, så om bilen har et gammelt batteri er det smart å lade dette opp før ferieturen.

– Man kommer langt med å lade opp batteriet med en enkel vedlikeholdslader før ferien starter. Det er fint å ha et batteri i toppform, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Er du usikker på bilens tekniske tilstand bør du ta en sjekk av bilen enten på et verksted eller på et NAF-senter. (Foto: NAF)
Er du usikker på bilens tekniske tilstand bør du ta en sjekk av bilen enten på et verksted eller på et NAF-senter. (Foto: NAF)

Sjekk også at du har reservedekk, jekk og annet dekkskifteutstyr, samt varseltrekant, førstehjelpsutstyr og refleksvest.

En feilpakket bil kan også være livsfarlig, så husk at den tyngste bagasjen skal nederst og inn mot bakseteryggen i bagasjerommet. Dette fører til at både bagasjen og bilen blir mer stabil. Mange nye biler har også stroppefester, så bruk disse slik at bagasjen blir enda mer stabil.

Husk også at løse gjenstander i kupéen kan være livsfarlig ved brå stopp, og Gjensidige har tidligere fortalt at en løs halvliter flaske vil få en vekt tilsvarende 5 kilo ved en bråstopp i 50 km/t og 10 kilo ved 70 km/t.

Putt også nettbrett og mobiler i bilens lommer når disse ikke er i bruk.

For elbilister gjelder det selvsagt å planlegge ruta ekstra godt, og Elbilforeningen tipser om at det er lurt å planlegge flere ladestopp underveis slik at man kan kjøre forbi de stasjonene som eventuelt har ladekø. Husk også at det er ulike operatører av ladestasjonene, så en utenlandstur med elbilen krever litt mer planlegging.

Det er også smart å ta med seg en egen ladekabel, for eksempel om det skal lades om natten utenfor overnattingsstedet. Her er det Type 2-kabel som gjelder.

Grønt kort er et forsikringsbevis som viser at du har forsikring, og varer vanligvis i tre måneder. Selv om du kan kjøre i store deler av Europa uten dette trafikkforsikringsbeviset, kan det spare deg for både bøter, tid og trøbbel om du er uheldig og krasjer.

Det er også lurt å legge nummeret til veihjelpen og forsikringsselskapet du har inn på mobilen, slik at du slipper å lete dette opp om uhellet er ute.

Under selve kjøreturen er det smart å bruke solbriller om det er lyst, og å drikke mye vann. Dehydrering fører nemlig til nedsatt kjøreevne, og forskere fra Loughborough University har tidligere påvist at dehydrerte førere i snitt gjorde 101 førerfeil ‒ det samme som en som kjører med 0,8 i promille.

Og som sagt, ta flittige pauser.

Skal du ned i Europa er det både tollstasjoner og miljøsoner å passe på. Nettsiden miljømerke.com har en oversikt over både miljøsoner og dieselforbud, så sjekk gjerne denne før du setter kurs.

Flere land har også avgifter på motorveier. Både Sveits og Østerrike krever oblater, mens land som for eksempel Frankrike, Spania og Italia har bomavgifter for å komme inn på dem. Her ta de fleste heldigvis kort, men det kan uansett være smart å ha noen vekslepenger liggende.

Det kan også koste deg dyrt om du snakker i mobiltelefonen mens du kjører. Dette er forbudt i mange land, og bør uansett unngås hvor enn du er i verden.

En annen ting du bør være oppmerksom på er innbrudd i bilen, og reisegods er normalt ikke dekket av bilforsikringen. Så ikke ha noen løse gjenstander liggende synlig i bilen, uansett hvor og når du parkerer bilen.

Og det gjenstår kun et tips.

Husk godt humør!

God tur.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,849FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker