Gordon Murray lager en hyperbil som skal veie under ett tonn, og da trenger han en ultrasterk ‒ men superlett ‒ motor. Og det han har laget har aldri verden sett før.
Du har muligens ikke hørt om Gordon Murray, men dette er en av de virkelige tungvekterne innen bilverden. Briten har vært teknisk direktør for to formel 1-lag, laget en av verdens aller, aller mest imponerende hyperbiler i McLaren F1, og hjalp til da Daimler utviklet sin hypersterke Mercedes-Benz SLR McLaren.
Så er det en som har peiling, ja, så er det Gordon Murray.
-->
Han har fått lengst fått ambisjoner utover det å utvikle biler for andre, og har sin egen hyperbil på gang. Den skal ikke bli mindre enn verdens letteste, mest førerfokuserte superbil verden har sett.
Slike superbiler veier i snitt 1.436 kilo, men T.50 skal barbere vekk nærmere en tredel av dette, og lande på 980 kilo.
Men som racerbilekspert vet Murray at det ikke kun er kiloene som teller, men også hestekreftene. En gjennomsnittlig superbil (1.436 kg/684 hk) har 100 hk som må flytte hver 210 kilo, men dette slår T.50 enkelt. Bilen får 150 hk som flytter 210 kg, og dermed når kraft-til-vekt-ratioen et nytt nivå.
Skal vekten ned under ett tonn er det spesielt et komponent som må slankes betraktelig, nemlig hjertet i alle superbiler ‒ motoren.
Murray har bladd tilbake i historiebøkene og funnet en motor som virkelig imponerte, nemlig en 3.3-liters V12 som satt i legendariske Ferrari 250 GTO. Denne ble utgangspunktet sammen med BMW-motoren BMW S70/2 han selv var med å utvikle til McLaren F1 samt den fra Honda som satt i formel 1-biler på begynnelsen av 1990-tallet. Ifølge Murray var dette den aller beste V12-motoren formel 1-æraen har hatt.
Ut av denne miksen har Murray født en 3.9-liters V12 Cosworth-motor som ikke trenger pustehjelp fra turboer, og som slår det meste av rekorder.
Ifølge Murray blir dette mest den responsive sugemotoren som noensinne er produsert, og denne klarer 28.400 omdreininger per sekund (F1-motoren klarer 10.000 omdreininger). For å si det tydeligere, V12’eren i T.50 kan gå fra tomgang til 12.100 r/min på 0,3 sekund, et tall ingen andre motorer kan by på.
Et turtall på 12.100 omdreininger er forresten også rekord, noe 166 hk per liter også er.
En annen rekord er vekten, for motoren veier kun 178 kilo, og det til tross for at Murray har satt på et mildhybridsystem.
En annen ting som er viktig for Murray er lyden, og ifølge han byr også T.50 på «verdens beste V12-lyd».
Og ja, Murray hevder også at bilen får verdens beste girskifter, hvor den manuelle girkassen med seks trinn utviklet av britiske Xtrac kun veier 80,5 kilo.
Murray bryr seg ikke kun om vekt, hestekrefter og turtall, men også det estetiske. Han vil at motoren også skal se vakker ut, og ikke som moderne hyperbiler hvor motoren er skjult under en masse deksler. Igjen hentet han inspirasjon fra BMW BMW S70/2, og ryddet bort alt av karbon og plast slik at den er renest mulig også estetisk.
Hva alt dette resulterer i får vi vite 4. august, for da skal Murray avduke superbilen med det som kanskje blir verdens aller mest imponerende motor.
Les også: