Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden 2005, og kom i 3. generasjonen så sent som i fjor og byr på et enda litt mer sportsligere utseende. Og mens vi venter på den rene elbilversjonen som er meldt inn til neste år, så knaller Range Rover til med en SV-utgave av Sport-utgaven.
Som vanlig er nøkkelordet ytelse, og for virkelig å finjustere denne har de også gitt denne et mer aerodynamisk design og brukt enda mer lettvektsmaterialer.
-->
Men det viktigste er selvsagt hva som befinner seg under panseret, og her har en ny 4.4-liters Twin-Turbo mildhybrid V8 bensinmotor funnet veien. Denne er tunet til 635 hk og 750 Nm – 60 hk og 50 Nm mer enn forrige generasjons Supercharged 5.0-liters V8-motor.
Det åpner for 0-100 km/t på lynraske 3,6 sekunder, mens toppfarten er faretruende høy til å være en slik høyreist bil ‒ 290 km/t. Som bonus er CO2-utslippene ned 15 prosent sammenlignet med tidligere V8-modell med 575 hk.
Videre har britene slanket modellen med 76 kilo, og de har gått så langt i jakten på ytelser at de like godt har utviklet verdens første 23-tommers karbonfiberfelger til en produksjonsbil. Grepene inkluderer også et karbonpanser som trimmer SUV-modellen ytterligere.
En annen «verdens første» er kombinasjon av hydrauliske sammenkoblede støtdempere, høydejusterbar luftfjæring og en såkalt pitchkontroll. Dette semiaktive systemet fjerner behovet for konvensjonelle krengningsstabilisatorer, reduserer krengning og rulling for nær perfekt stabilitet og balanse under ekstrem kurvekjøring og akselerasjon, opplyser Jaguar Land Rover.
Videre reduserer det også vekten, forbedrer veigrepet og opprettholder komforten og raffinementet, så dette er litt av et kinderegg.
Sport SV er også lavere enn den originale utgaven, 10 til 25 mm avhengig av kjøremodus, og SV-innstillinger kan brukes på Intelligent All-Wheel Drive, All-Wheel Steering, Torque Vectoring by Braking, Configurable Dynamics og Active Locking Rear Differential.
Sport SV har også spesialutviklede chassiskomponenter, inkludert en ny underramme bak og nye opphengsledd med forbedret geometri og samsvar, melder Jaguar Land Rover (JLR). Det er også et nytt elektronisk servostyringssystem som byr på den raskeste utvekslingen av alle Range Rovere noensinne for økt smidighet og følelse.
Og ja, også for første gang kommer Range Rover Sport med karbonkeramiske bremser som åpner for enda bedre bremser.
JLR lokker også med et begrenset antall Edition One-utgaver av Sport SV, og disse er oppgradert med eksklusiv logo på frontsplitter, midtkonsoll, innstegslister og innstegsbelysning.
‒ Nye Range Rover Sport SV leverer en optimal kombinasjon av overlegen ytelse, attraktiv funksjonalitet, kjøreegenskaper og raffinement. Dette er et viktig tillegg til Range Rover Sport-serien som fremhever ekspertisen til våre high-performance-spesialister, sier Nick Collins, en direktør hos JLR.
På utsiden kan man spotte den nye SV-utgaven blant annet gjennom en ny og mer aerodynamisk front, profilerte nedre sidelister og Active Exhaust System med fire eksosrør med karbonfiberdetaljer. Videre er det flere karbonfiberdetaljer på Range Rover-motivet, lameller på støtfanger foran, grillramme, luftinntak på panseret og luftinntak på sidene kan kompletteres med en eksponert finish på panserets midtseksjon, forklarer JLR.
‒ Nye Range Rover Sport SV med sitt rene og minimalistiske design forsterker de dramatiske proporsjonene og den sportslige personligheten, forklarer den kreative lederen Gerry McGovern.
På innsiden byr den sterkeste Sport-utgaven blant annet på SV Performance-seter i karbonfiber med integrerte hodestøtter, mer skulpturerte sideputer og opplyste SV-logoer på seteryggene.
Lyden bør også være på plass, for her er det et Meridian Signature Sound System med 1.430 watt og hele 29 høyttalere, og det bør strengt tatt holde for selv de mest kresne.
Her er de mange stikkordene JLR bruker rundt nye Range Rover Sport SV, og under disse finner du bilder av den nye sjefen i familien.
Performance-flaggskip: Nye Range Rover Sport SV kombinerer sportslig luksus med innovative teknologier som forbedrer ytelsen
Perfekt balanse: Verdens første hydrauliske sammenkoblede støtdempere og 6D Dynamics-luftfjæring med pitch- og krengningskontroll opprettholder balansen og stabiliteten under ekstrem akselerasjon, bremsing og kurvekjøring.
Topp ytelse: Den kraftigste Range Roveren noensinne, med Twin Turbo V8-motor, 635 hk og mild hybridteknologi, akselererer fra 0-100 km/t på kun 3,6 sekunder1 i den nye dynamiske SV-modusen
Fokus på vektbesparelse: Verdens første 23-tommers karbonfiberfelger bidrar til en vektbesparelse på totalt 76 kg, noe som minimaliserer ufjæret masse, forbedrer kjøreegenskapene, akselerasjonen og kjørekvaliteten
Bremsekraft: For aller første gang på en Range Rover. Lette og kraftige Brembo karbonkeramiske bremser med eksklusive SV bremsekalipere med åtte stempler for enestående bremsekraft
Selvsikkert uttrykk: Et mer aerodynamisk eksteriørdesign inkluderer profilerte front- og nedre sidelister, panser i karbonfiber og fire eksosrør. Eksklusivt performance-fokusert SV-interiør
Avslappende og komfortabel: For aller første gang på en Range Rover. Ny Body and Soul Seat er utstyrt med den nyeste sensoriske lydteknologien i bilen, noe som lar Range Rover-kunder føle på både lyd og velvære
Eksklusivitet: I det første produksjonsåret er nye Range Rover Sport SV kun tilgjengelig for utvalgte kunder ved bestilling via invitasjon, i Limited Edition SV Edition One-spesifikasjon
Nyheter i 2024: Høytytende SV-varianter og oppgraderinger i Range Rover Sport-familien, inkludert nye Plug-in hybrid med 550 hk og det nyeste Pivi Pro-infotainmentsystemet