Den siste bensinbilen til Lotus

Nærmere 75 år etter at Colin Chapman lagde sin første bil, kommer Lotus nå med den aller siste modellen med bensinmotor ‒ Emira.


Da den 19 år gamle ingeniørstudenten Colin Chapman så et slags gjørmerally tilbake i 1947, ville han også prøve. Problemet? Han hadde ikke en bil.

Løsningen var å bygge seg en.

-->
Med en Austin Seven som basis, jobbet han med å gjøre den klar for motorsport i en garasje bak huset til kjærestens foreldre i Nord-London.

Han tok i bruk det han hadde, noe som for eksempel førte til en bilkropp laget av kryssfiner. Dørene var så kompliserte at han like godt droppet de.

Chapman tenkte nytt, og utstyrte blant annet bilen med nye flate fjærer som skulle sørge for bedre grep, og prosessen inkluderte også en overhaling av motoren.

Hele jobben tok rundt ett år, og våren 1948 kunne han endelig stille i løp.

Det resulterte i to klasseutmerkelser og noen prispenger, men løpene avdekte også en masse feil og mangler med bilen.

Chapman jobbet videre med bilen, og da den til slutt skulle registreres hadde han også gitt den et nytt navn ‒ Lotus.

Grunnen til akkurat det navnet sa Chapman aldri noe om, men det kan være at kjæresten som også senere ble kona kalte han «Lotus blossom» (litt som «blomsten min» på norsk).

Han la bilen ut for salg, og startet å jobbe med bil nummer to som også var basert på chassiset til Austin Seven og utstyrt med en Ford-motor. Også denne solgte han videre, og nå ble med ett ting veldig seriøst.

I 1952 kunne han presentere en Lotus Mark 6, den aller første som ble laget for masseproduksjon. Men nå handlet det ikke om gjørmerally eller baneracing, men var en slags basisbil hvor kundene selv kunne sette inn egen motor og girkasse som passet til det de skulle bruke bilen til. 

Rundt 100 slike biler skal ha blitt solgt, og modellen markerte starten på Lotus som vi kjenner i dag.

Chapman fortsette å lage racerbiler, noe som selvsagt var dyrt. Faktisk altfor dyrt.

Løsningen ble at han motvillig laget noen vanlige biler i et forsøk på å fylle kassa.

Den første vanlige modellen tok også i bruk noe som skulle bli en skikkelig Lotus-tradisjon, nemlig et navn som starter med E. Den første gatebilen het Lotus Elite og var klar 1957, og det ble totalt solgt 281 eksemplarer av denne fram til 1960.

Elite ble fulgt opp av en bil med et ganske berømt navn, Lotus Elan i 1962. Denne må dog ikke forveksles med Lotus Elan som kom i 1989, en helt annen modell.

Det store gjennombruddet kom i 1977, faktisk året etter at modellen faktisk ble lansert.

I 1977 var det nemlig duket for premiere på en ny James Bond-film, og mer eksakt var dette «Spionen som elsket meg».

Sammen med Roger Moore som 007 spilte noe så uvanlig som en bil hovedrollen, for dette var en ganske så usedvanlig og spiss sportsbil.

Den hemmelige agenten var nemlig utstyrt med en Lotus Esprit som kunne kjøre under vann, og bilen ble med et trylleslag verdensberømt.

Deretter fulgte en ny versjon av Lotus Elan, før det markedsmessige gjennombruddet fulgte i hjulsporene til denne. 

Lotus Elise ble kalt verdens mest avanserte sportsbil da den ble vist fram i 1995, og den lille og lette bilen ble raskt en ganske stor favoritt.

Da Lotus satte stopp i 2001 hadde de laget rundt 12.000 eksemplarer, og denne modellen brøytet vei for de utgavene vi kjenner i dag ‒ Elise, Exige og Evora.

Nå er Lotus delvis eid av den kinesiske Geely-gruppen som også eier Volvo Cars, og de har for lengst rettet blikket inn mot elbilene.

Lotus Evija er en spinnvill elektrisk modell med 2.000 hestekrefter og en vekt på 1.680 kilo, så den bør kunne forflytte seg i voldsomme hastigheter. Eller, det vet vi at den kommer til å gjøre.

0-300 km/t, for ja, 0-100 km/t er jo ikke noe gøy, skal nemlig gå unna på rundt 9 sekunder, noe som er fullstendig vanvittig.

Men før Lotus retter blikket helt og holdent mot elbiler, skal de ta farvel med sine bensinbiler.

Det skal de gjøre med Lotous Emira, en modell som henter inspirasjon fra hyperbilen Evija ‒ og bare det bør jo love godt.

I motorrommet får Emira også noe velkjent, nemlig V6-motoren kjent fra både Exige og Evora.

Det britiske merket har kommet så langt i jobben at de har vist fram en kjørende prototype, noe kanskje de angrer litt på.

For da denne ble vist i forrige ble trafikken så stor at nettsiden nesten falt ned, og forespørslene haglet inn. Det var ikke Lotus helt forberedt på.

Så de gir oss like godt mer info rundt Emira First Edition som også inkluderer en V6-utgave, og dette er spesialversjon av den kommende modellen.

Og det er kanskje ikke så rart at bilfolket vil ha tak i denne, for den vanlige Emira har ikke en V6 som hjertet, men faktisk en helt ny 4-sylindret AMG-motor. Ikke at det er dårlig, for her snakker vi faktisk om 360 hk som Mercedes-Benz står bak.

V6-motoren er altså mer velkjent, en 3.5-liters signert Toyota med 400 hk, og som standard er motoren koblet til en nyutviklet 8-trinns dobbelclutch-girkassen (DCT) med paddle-skift.

Førsteversjonene av Emira kan også by på 20-tommers felger, to-tonet utvendige farger, sju forskjellige interiørfarger og selvsagt en drøss med moderne utstyr.

Setene, selvsagt oppvarmet, er for eksempel mulig å still inn på 12 forskjellige måter, det er stemmekontroll og selvsagt både Apple CarPlay og Android Auto.

Lotus sier at den vanlige Emira First Edition skal være klar senere i år, mens V6-versjonen kommer til neste år.

Dette blir altså den siste bensindrevne modellen, og hva Lotus planlegger som arvtakere vet vi mer om allerede i neste uke.

Da skal de nemlig vise fram en ny elbil kalt Type 132, og denne skal dermed vise veien for morgendagens «vanlige» elektriske sportsbiler signert Lotus.

Før det kan vi ta en ekstra titt på Lotus Emira First Edition, modellen som hyller alle de bensindrevne Lotus-bilene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Featured