Den ærverdige Mini-modellen skal nå fylle dusinet når det kommer til generasjoner.
Modellen kan nemlig spores helt tilbake til 1959, og den originale Mini’en kom i sju generasjoner før det var slutt i 2000.
-->
Det året tok BMW over som eiere, og sløste ikke med tiden.
Allerede i 2001 hadde de klar den første generasjonen av nye Mini, og siden har det kommet ytterligere tre generasjoner av klassikeren.
Snart er det klart for den femte generasjonen i den nye æra, og altså den 12. generasjonen totalt.
Nå handler det selvsagt mye om en helelektriske utgaver, og den første som kommer er en versjon med tre dører.
Sjekk dette familie-fotoet:
I og med at BMW nå ruller ut helelektriske nye biler på løpende bånd, bør Mini-entusiastene kunne forvente seg noe ganske så oppdatert på elbil-feltet når 5. generasjonen er på plass.
Men selv om Mini-ingeniørene kan lene seg til BMW-folket, gjør de ting skikkelig.
Det betyr iskalde tester langt i nord hvor BMW har et testsenter, nemlig i nærheten av svenske Arjeplog.
Mini sier at det er prototypens elektriske drivlinje, høyspenningsbatteri, elektronikk- og ladeteknologi som nå testes i nordisk vinterklima, og at de snøtunge veiene og isdekte innsjøene rundt Arjeplog er perfekt for å teste og finjustere ting som motor, styring og chassis.
Det britiske merket melder videre at de er svært så opptatt av å beholde egenskapene Mini er kjent for, noe som bør bety morsomme kjøreegenskaper og en smart utnyttelse av plassen
Begge delene bør en helelektrisk versjon kunne legge enda bedre til rette for.
Mini har også på gang en ny Mini Countryman, bestselgeren til merket. Også denne blir helelektrisk.
På toppen skal også Mini presentere et helt nytt konsept med en crossover-modell senere i år, så 21 år etter at merket ble relansert og 63 år siden den ble lansert er modellen høyst levende.
Den langsiktige planen er for øvrig at Mini skal bli et rent elbilmerke fra 2030.
Det er godt nytt for elbil-landet Norge.
Og Mini-folket her hjemme bør heller ikke være altfor bekymret, for som bildene under viser er Mini opptatt av at den nye generasjonen også skal fungere godt i Norge vinterstid. Det skal iallfall ikke stå på testingen.
Les også: