Den absolutt raskeste i fri dressur

Koenigsegg har endelig luftet sitt nye og mest sannsynlig rekordjagende monster, Jesko Absolut.


Vi nordmenn kjenner til en sterk Absolut fra Sverige. Ja, vi snakker om den blanke drikken Absolut Vodka, produsert i Sør-Sverige. Nå er vi absolutt ingen eksperter på denne, men innbiller oss at styrkedrikken er på 40 prosent.

Den neste svenske Absolut sprenger den skalaen ‒ lett.

‒ Navnet Absolut kommer fra det faktum at dette er den absolutt raskeste Koenigsegg vi noen gang kommer til å lage, sier administrerende direktør og grunnlegger, Christian von Koenigsegg.

Ok, da er i så fall lista lagt skyhøyt.

Koenigsegg bryr seg vanligvis ikke om fartsrekorder, men har gjort et par unntak. Og den ultimate testen for hyperbiler er å akselerere fra 0 til 400 km/t, og deretter trampe bremsepedalen i bånn og stoppe raskeste mulig. Den bilen som klarer denne øvelsen på kortest tid, er verdens raskeste bil.

Koenigsegg Agera RS tok denne (og fire andre) da denne luftet seg i Las Vegas-ørkenen for noen år siden, før svenskene bestemte seg for å ta Regera til en svensk militær flystripe.

Der slettet den Ageras tid med 1,8 sekunder, og ble klokket til lynraske 31,49 sekunder. Vi kan nevne at superbilen da brukte 22,87 sekunder til å nå uvirkelige 400 km/t, så dette er et fartsmonster uten like.

Jesko, oppkalt etter faren til grunnlegger Christian, har siden dukket opp i porteføljen til Koenigsegg, og kommer også i en modellutgave som heter Jesko Absolut.

Her snakker vi om en 5-liters twin-turbo V8-motor som produserer opp til 1.600 hestekrefter og 1.500 Nm dreiemoment, og har en 9-trinns «Lightspeed» girkasse som skal sørge for en uhørt toppfart. Ja, Koenigsegg snakker om pluss 300 mph, noe som betyr at bilen er veldig nær 500 km/t.

Allerede i 2020 kunne svenskene vise fram en prototype av Jesko Absolut, men når selv de minste detaljene er svært så viktig tar det tid å utvikle en rekordbil. For en superbil som dette handler det mye om aerodynamikken, marktrykk og et mer strømlinjeformete design.

Nå er de tilnærmet i mål, og det ville bilmerket viser endelig fram en tidlig produksjonsversjon av Jesko Absolut.

Det er en grafittgrå utgave prydet med oransje striper og har noen voldsomme haifinner som helt sikkert skal sørge for kjøreegenskapene, og bilen ser nesten mer ut som et jagerfly enn en sportsbil. Denne hadde helt sikkert Batman vært fornøyd med.

‒ Absolut føles veldig naturlig å kjøre. På grunn av den sømløse giringen, enten opp eller ned, skjer alt mye raskere. Det er ingen forsinkelser, den er veldig responsiv og oppfører seg akkurat slik du vil ha den, sier Koenigseggs testfører, Markus Lundh.

‒ Vi brukte tusenvis av timer på CFD-beregninger (sjekke luftstrømningene). Vi har strømlinjeformet denne bilen fra ikke bare et aerodynamisk og designperspektiv, men også fra et høyhastighets stabilitetsperspektiv. Som et resultat har Jesko Absolut en fenomenalt lavt luftmotstand på bare 0,278 Cd.

Den grafittgrå Absolut blir nå den offisielle testbilen, og Koenigsegg skal bruke denne til å finjustere enda mer slik at alt blir perfekt når den settes inn i produksjon.

Og ifølge Christian von Koenigsegg blir altså resultatet den absolutt raskeste bilen de har laget. Så, om svenskene gidder, vil en Jesko Absolut etter alle solemerker kunne sette nye rekorder.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene