Tesla Model 3 er en av fire biler som har fått en ny «grønnest» pris. (Fotos: Green NCAP)

De virkelig grønneste bilene

Elbilen har nullutslipp, men det er kun lokalt. Så hvor mye utslipp slipper bilene ut fra vugge til grav? Det skal Green NCAP finne ut av, og fire biler har nå fått en ny «grønnest» pris.


Green NCAP er den grønne søsteren til kollisjonstesterne Euro NCAP, og i likhet med den mer kjente søsteren er også målet til Green-gjengen å få bilprodusentene til å lage enda bedre biler. Da i form av mindre utslipp.

Den grønne søsteren har sjekket utslipp siden 2020, og målet har hele tiden vært å komme med en livstidsanalyse kjent som Life Cycle Assessment (LCA). Det er nemlig dette som virkelig viser hvor miljøvennlig en bil er, og altså ikke kun det lokale utslippet.

Det er lett å skjønne at dette er en formidabel oppgave, men nå har de kommet så langt at de også har leverte ut sine første LCA-priser. De virkelige 5-stjerners bilene.

Med prisen oppfordrer Green NCAP de som skal kjøpe ny bil til å ta et grønnere valg gjennom å vurdere hele bilens livssyklus, og ikke kun drivverket. Her får de grønneste bilene et visuelt stempel ved siden av seg.

‒ Siden 2019 har Green NCAPs stjernerangeringer gitt forbrukere en enkel måte å sammenligne miljøytelsen ute på veien til nye biler under identiske kjøreforhold, sier Aleksandar Damyanov, Green NCAP Technical Manager.

‒ LCA-informasjon utfyller vurderingen ettersom den vurderer kjøretøyets fullstendige miljøpåvirkning, tar hensyn til faktorer som produksjon, energiforsyning og utløpt levetid. Vi tror at denne prisen hjelper forbrukere til å ta et informert og grønnere valg om den sanne bærekraften til bilene deres – den vil være en sann differensiering for det brede utvalget av elbiler som for tiden tilbys. Dessuten er det håp om at prisen vil fungere som en katalysator for industrien til å innovere og akselerere utviklingen av mer bærekraftige biler.

For å ha en mulighet til å få den nye LCA-prisen må bilene allerede ha oppnådd 5 stjerner, mens testene av bilene før 2022 ikke inkluderte en LCA-test så disse faller utenfor.

Foreløpig er dette biler med totale livssyklusutslipp av klimagasser lik eller mindre enn 120 gram CO2-ekv./km, basert på Green NCAPs LCA-metode og faste europeiske gjennomsnittsverdier.

Green NCAP har altså siden 2022 inkludert en livssyklusvurdering for hver bil de har testet, og analysert dens innvirkning fra vugge til grav. Det betyr fra den ble produsert, gjennom levetiden til bruk og hva som skjer når forsvinner fra veiene. Her er selvsagt resirkulering en viktig del.

Ting som påvirker LCA er lavere utslipp fra produksjon og vedlikehold og selvsagt minimal produksjon av klimaskadelige utslipp under bruk. Kort sagt det som har påvirkning på miljøet.

Tidligere analyser fra Green NCAP har vist at lettere kjøretøy med mindre batterier har en klar fordel når det kommer til å minimere miljøskader, og det er jo litt logisk.

Fire biler har altså fått den nye LCA-prisen, og to av disse er velkjente biler her i Norge. Den tidligere bestselgeren Tesla Model 3 og den helelektriske versjonen av Renault Megane E-Tech.

De to andre som har fått stempelet som grønnest er lille Dacia Spring og Ora Funky Cat. Det er faktisk registrert noen få av sistnevnte i Norge, og bilen er allerede på plass i Sverige. Så får vi se om den funky katten også dukker opp her, for en ting er sikkert ‒ den er ganske grønn.

Det mener iallfall Green NCAP, som altså har inkludert den i listen over de fire første LCA-grønne bilene.

 

Debatt