Dacias usannsynlige lille helt

Spring har åpnet Dacia-dørene på vidt gap, for den lille og spesielle elbilen drar nå en masse nye kunder til det rumenske merket.


La oss aller først slå fast følgende: Dacia Spring er ikke tilgjengelig i Norge, og det er naturligvis synd.

Men den gode nyheten er at det foreligger planer om at den faktisk også skal hit. Ifølge Dinside som har testet en slik, står det visstnok på de nordiske vinteregenskapene til bilen. Disse er Renault-gruppen åpenbart noe usikre på, så vi får bare håpe at det løser seg.

-->
For dette er ikke bare en liten og helelektriske SUV. Det er en ekstrem billig en også.

Av samme nordiske grunn er heller ikke Spring tilgjengelig i Sverige eller Finland, men Danmark med litt mildere vintre byr på denne. Og der er prisen gunstige 130.000 danske kroner, så vi kan forvente oss en pris på kanskje litt over 170.000 kroner her hjemme.

Spring er en SUV laget spesielt for de urbane strøkene, og har de kompakte dimensjonene på 3,73 meter lengde, 1,62 meter bredde og 1,51 meter høyde. SUV-modellen rager 15 centimeter over bakken, og Dacia sier at fire voksne sitter ganske så komfortabelt i bilen.

Foran er det et lite lagringsrom som rommer 23,1 liter, mens bagasjerommet åpner for ganske så godkjente 300 liter. Legges setene ned spretter bagasjerommet opp til 600 liter.

Dacia Spring kan også skryte av litt utstyr som standard, som for eksempel LED-lys foran og en parkeringsassistent som inkluderer et ryggekamera. Den kommer også med en 3,5-tommers digital førerskjerm, har klimaanlegg (manuelt) og et multimediasystem, og er mulig å få med Media Nav multimediasystemet som inkluderer en 7-tommers berøringsskjerm.

Rekkevidden er dog ikke av de lengste, men heller ikke så ille som man kunne fryktet. Her er nemlig WLTP-rekkevidden opplyst til 230 kilometer, men det finnes også en urban måling. Og brukes Spring primært i byer stiger WLTP-tallet opp til 305 kilometer, noe som jo bør holde for ganske mange byturer.

Billig og brukbart med utstyr er en god kombinasjon, selv om den ikke verken er svært rask (45 hk) eller er svært sikker (gammel plattform). Det har Dacia erfart.

De har nemlig fått et lass med nye kunder grunnet den lille elbilen, og 8 av 10 som kjøpe en Spring kjøper faktisk en Dacia for aller første gang.

Etter at den ble vist fram i vår (spring på engelsk) startet utleveringene av bilene i oktober, og Dacia har hatt det travelt. For de har allerede bikket 40.000 bestillinger, og til sammenligning er det registrert i overkant av 90.000 nye elbiler her i Norge så langt i år.

‒ Med 40.000 bestillinger på åtte måneder har Spring fått en utmerket kommersiell start, sier Xavier Martinet, salgs- og markedsdirektør i Dacia.

‒ Ved å gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for alle, appellerer Spring både til kunder som allerede er kjent med Dacia-merket og mange nye kunder.

Siden juli har Dacia i snitt fått inn litt over 5.000 nye bestillinger i måneden, så den springer stadig inn i hjertene på nye kunder.

Og ja, sørget for en ny vår for det lille Dacia-merket.

Her er bilder av den nye og usannsynlige helten i bilverden, den lille og spesielle sjarmøren Dacia Spring.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter