39 kjemper om å bli årets bil i Europa

Kampen om å bli årets bil i Europa hardner til. Nå har nemlig juryen plukket ut 39 biler som går videre til neste avstemning. Se liste.


Det er to offisielle «årets bil»-priser. Den ene avgjøres en av internasjonal jury, og inkluderer dermed absolutt alle nye biler som har kommet det siste året.

Den andre er den som blir stemt fram av europeiske biljournalister, og inkluderer dermed alle de nye bilene som har kommet til her i Europa siden forrige prisutdeling.

Begge gir skryterettigheter i megaklassen ‒ spesielt for de som står bak bilene som går helt til topps.

Skryte kunne Toyota gjøre i februar, for kanskje noe overraskende stakk nemlig lille Yaris av med den europeiske prisen for 2021. Kanskje enda mer overraskende var det at Fiat 500 var den som kom nærmest, mens nykommeren Cupra Formentor tok den siste pallplassen.

Siden har de 61 europeiske biljournalistene, inkludert redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk hos Elbil24, testet biler for hardingen.

Og nå har de kommet fram til en kandidatliste på 39 biler som altså har kommet til siden forrige utdeling, som dermed utgjøre semifinalistene.

For dette feltet skal trimmes ned til sju finalister, og til slutt skal jurymedlemmene stemme på disse. Allerede 29. november er finalistene klare, mens vinneren blir utropt i februar.

Og vi finner flere biler som er populære her i Norge på listen, inkludert Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5. Alle disse kan altså bli årets bil 2022.

Som du skal få se av listen under mangler en del populære biler, og grunnen er at disse mest sannsynlig ikke er innenfor kriteriene som sier at bilene må komme i 2021 og være til salgs i minst fem europeiske markeder.

Det merket som har grunn til å smile bredest etter at listen over semifinalistene er kunngjort er BMW, som har fått hele fire med dit. Det er 2-serien Coupé, 2-serien Active Tourer og de to elbilene i4 og iX.

Nærmest BMW i antall biler kommer Mercedes og Volkswagen, som har tre hver. For Mercedes’ del er håpene C-klasse, EQS og T-klasse/ Renault Kangoo, mens Volkswagen kan håpe at enten ID.4, Caddy eller T7 Multivan går helt til topps.

Som du også kan se av listen er det også noen ganske så ukjent biler som har tatt seg til semifinalen, deriblant Aiways U5, Hyundai Bayon og Lynk & Co 01.

Morsomt nok er Yaris nok en gang med i kampen om årets bil, og denne gang handler det om den nye Yaris Cross som er en av de 39 utvalgte. Så den kan faktisk ta en meget usannsynlig dobbel, men møter steintøff kamp.

Det kan du selv se av listen, for her er semifinalistene i alfabetisk rekkefølge:

  • Aiways U5
  • Audi Q4 e-tron/Q4 e-tron Sportback
  • Audi e-tron GT/RS e-tron GT
  • BMW 2-serie Coupé
  • BMW 2-serie Active Tourer
  • BMW i4
  • BMW iX
  • Cupra Born
  • Dacia Spring
  • DS 4
  • DS 9
  • Ford Mustang Mach-E
  • Honda HR-V
  • Hyundai Bayon
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia EV6
  • Lexus NX
  • Lynk & Co 01
  • Maserati MC20
  • McLaren Artura
  • Mercedes-Benz C-klasse
  • Mercedes-Benz EQS
  • Mercedes-Benz T-klasse/Renault Kangoo
  • MG EHS
  • MG Marvel R
  • Nissan Qashqai
  • Opel Mokka
  • Peugeot 308
  • Renault Arkana
  • Renault Mégane E-Tech
  • Skoda Fabia
  • Skoda Enyaq iV
  • Subaru Outback
  • Tesla Model Y
  • Toyota Yaris Cross
  • Toyota Highlander
  • Volkswagen ID.4
  • Volkswagen Caddy
  • Volkswagen T7 Multivan

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter