En GLS med 800 hk og et interiør i oransje

Om selv en Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic ikke er godt nok, kan Brabus nå by på en ekstrem versjon ‒ på alle områder.


Mercedes kan både by på det ekstreme og det helt ekstreme. Det ekstreme når det kommer til SUV-modeller er en GLS, det store flaggskipet som er mer enn 5,2 meter langt.

Her er startprisen drøyt 1,4 million kroner for en GLS 350 d 4Matic, mens du må plusse på en million for kraftpakken Mercedes-AMG GLS 63 4Matic. Men fortsatt er du ikke på det helt ekstreme.

Den utgaven heter nemlig GLS 600 Maybach, og her har Mercedes-Maybach puttet inn all av luksus de har tilgjengelig. Prisen viser også dette, for den er i overkant av 2,6 millioner kroner.

600 Maybach kan by på 557 hestekrefter og et dreiemoment på 730 Nm, mens den enda litt sterkere AMG-utgaven kan skilte med 612 hk under panseret.

Men nå dukker det opp en utgave som både kan skilte med mer luksus og mer krefter, selv om navnet ikke hinter om at dette faktisk er en Mercedes GLS.

Som vanlig når det kommer til det ekstreme av de ekstreme Mercedes-modellene er det Brabus som står bak, og den nye utgaven av GLS har fått navnet Brabus 800.

De som kjenner til tuningsselskapet vet at de navngir sine spesialutgaver etter hvor mange hestekrefter de har, og det betyr at denne kan by på 800 hk.

Mer eksakt har tyskerne kastet seg over en Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic, og frisket denne opp på absolutt alle områder.

Resultatet er ganske oppsiktsvekkende sett fra utsiden:

Brabus har selvsagt som de alltid gjør oppgradert det meste også på utsiden, inkludert nye spoilere både foran og bak, nytt eksosanlegg, nye karbondeler og ikke minst satt på noen svært så eksklusive felger.

Disse er skodd med noen voldsomme dekk fra Continental med profilen 295/35 R 24 foran og 335/30 R 24 bak. Bredt, lavt og 24 tommer der, altså.

Og det trengs muligens, for under panseret har de trimmet motoren ganske så betraktelig. Mer eksakt med 243 hk og 220 Nm.

Totalt byr dermed Brabus 800 på 800 hk ved så lavt som 6.000 r/min og 950 Nm ved 5.000 r/min, og i tillegg har de kaliberet luftdempingen slik at kjøreegenskaper skal stå i stil.

Dette gjør at den 2,8 tonn tunge SUV-modellen fyker opp til 100 km/t på bare 4,5 sekunder, mens tyngden også gjør at Brabus har elektronisk begrenset toppfarten ‒ men den er langt fra ille, den heller. 300 km/t.

Men er utsiden oppsiktsvekkende, er iallfall innsiden det.

For sjekk dette:

Brabus har gått for noe som heter Leonis Orange, og denne er mildt sagt skarp. Brabus sier at grunnen er at de vil skape en kontrast mellom det utvendige og innvendige, og vi kan vel slå fast at de har klart det ‒ med bravur.

Om vi ville hatt en luksusdoning fra aller øverste hylle kledd i denne fargen er et annet spørsmål, for man blir jo vitterlig sliten bare av å se på bildene av innsiden. Men kanskje det funker bedre når man selv sitter på innsiden? Vi håper iallfall det.

Som vanlig bygger Brabus bilene sammen med kundene, og det er også mulig å velge noen få ting man vil oppgradere.

Men det er selvsagt også mulig å få en bil med alt de kan tilby, og dette inkluderer også GLS 63-utgaven.

Resultatet er en ekstrem bil av den ekstreme Mercedes-Maybach GLS 600, og uttrykket «full pakke» har vel aldri passet bedre?

Les også:

Les mer om:

Nyheter