Mange av de mest kjente bilmerkene har startet opp med å lage noe annet, før de til slutt endte opp som en bilprodusent. For eksempel startet Toyota med vevemaskiner, Opel med symaskiner og Peugeot med sager, før alle tre til slutt endte opp som bilprodusenter.
Over i Romania var de bekymret under 2. verdenskrig, og det ble gitt beskjed om å bygge en flyfabrikk. Timingen var dog litt dårlig, for fabrikken sto ferdig det samme året som krigen tok slutt ‒ i 1945.
-->
Det rumenske jernbaneselskapet tok over fabrikken, og i 1966 ble Dacia stiftet og gjorde denne om til en bilfabrikk. Så selv om Dacia alltid har laget biler, strekker arven seg tilbake til fly og tog.
Ombyggingen av fabrikken sto ferdig i 1968, og Dacia hadde da sikret seg verktøy og designet til Renault 12 som de skulle bruke som utgangspunkt for sin første modell. Det tok dog litt tid før denne jobben kunne starte.
Så i mellomtiden sikret Dacia seg lisens til å produsere en kopi av Renault 8 under eget navn, og denne het Dacia 1100 da den rullet ut av den rumenske fabrikken. Den første bilen forlot samlebåndet i august 1968.
Året etter steg ambisjonene, og endelig kunne Dacia ta i bruk spesialverktøyet for Renault 12. Og morsomt nok, Dacia kom med sin 1300 noen få dager før Renault kunne lansere sin R12.
Dacia 1300, hvor modellnavnet sikter til størrelsen på motoren, ble en suksess. 1300-familien vokste raskt, og besto til slutt av en hel rekke med versjoner ‒ sedan, stasjonsvogn, coupé og en flerbruksvariant. Bilen forble i produksjon i hele 35 år, og er selvsagt ansett som en kulturell skatt hjemme i Romania i dag.
Dacia og Renault går altså hånd-i-hånd, og i 1999 gikk forlovelsen over til et ekteskap. Det franske merket tok over bilmerket, og en ny tidsalder startet for det rumenske merket.
Resultatet kom i 2004, og rimelige Dacia Logan ble raskt en favoritt og nye grenser ble flyttet. Året etter åpnet nemlig Dacia sin første fabrikk utenfor Romania, og fabrikken i selveste Casablanca (Marokko) viste at merket nå hadde store internasjonale ambisjoner.
Siden har Dacia vokst og vokst med modeller som Sandero og Duster, og det har gjort at de åpnet en ny fabrikk i havnebyen Tanger i Marokko i 2012, og i 2016 ble en ny fabrikk i Algerie åpnet.
Med modellen Spring, Dacias aller første elbil, åpnet de også en ny fabrikk i Kina i 2020.
Dacia er nå på plass i 44 land, og som du kan se av grafikken under peker nå pilene ganske så rett oppover.
De brukte 17 år på å nå 1 million, 13 år på det neste millionen, 16 år på de neste 3 millionene og kun åtte år på de siste 5 millionene. Så ja, det går stadig raskere unna med det kanskje aller billigste merket på det europeiske markedet.
Et stadig økende salg betyr også at det er de nyeste modellene som troner øverst på bestselgerlisten til Dacia. Så når merket runder den neste milepælen, regner vi med at rimelige elbilen Spring også er å finne på denne listen. Denne skulle opprinnelig også til Norge, men Dacia har så langt unngått de nordiske landene. En av årsakene skal være vinterklimaet her oppe, for lille Spring sliter visstnok når det blir kaldt.
2,6 millioner: Dacia Sandero og Sandero Stepway, den bestselgende bilen til enkeltpersoner i Europa siden 2017
2,3 millioner: Dacia 1300 (og varianter)
2,1 millioner: Dacia Duster, den bestselgende SUV-en til privatkunder i Europa siden 2018