Første glimt av nye Amarok

Volkswagen pickup kommer i ny generasjon, og til tross for noen voldsomme utvendige sebra-linjer kan vi se litt av designet.


Det tyske folkebil-merket kastet seg på trenden med pickupbiler tilbake i 2010, og da handlet det om en ny modell de hadde kalt Amarok. Og navnet ga hint om hvilke ambisjoner Volkswagen hadde rundt den nye pickupen.

Amarok betyr nemlig noe i linje med en ulve-gud i den inuittiske mytologi, så denne skulle kunne frese gjennom terrenget som en ulv. Og den ble en suksess.

Volkswagen har siden lanseringen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok, og også her i Norge har den blitt en liten favoritt. Her er det solgt nærmere 9.000 slike pickuper.

Nå kommer den i en ny generasjon, så det er kanskje ikke rart at direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, har forventninger.

‒ Med ny Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høye spesifikasjoner, en rekke nye assistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, sier han.

Tyskerne holder fortsatt litt igjen, og er ikke villig å gi oss det endelige bildet av den nye utgaven. Men tross en kamuflasjedrakt kommer helheten godt til syne, og vi kan se at det er en ganske stor bil.

For som Wirak sier har den vokst, mer eksakt med 10 centimeter i lengden til totalt 5,35 meter. Akselavstanden har est ut til 3,27 meter, økt med 17,5 centimeter, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen. Nyttelasten er også økt til maksimalt 1,2 tonn, og pickupen kan trekke 3,5 tonn.

At akselavstanden har vokst mer enn totallengden, betyr også at overhenget faktisk har krympet. Det er godt nytt for rampevinkelen, og betyr at den bør kunne ta seg enda bedre fram i ulendt terreng.

Det sørger også en enda større vadehøyde for, så denne bør kunne ta seg hakket bedre fram til og med i det terrenget den aller første ble vist fram tilbake i 2010, i de mektige Andesfjellene.

Volkswagen Norge kan også fortelle at fronten fremstår som ny og moderne, og at det markerte og rette panseret med Volkswagen-DNA er spesielt slående.

Videre sier de at de øvre horisontale rillene i radiatorgrillen, hvor smale LED-lykter er integrert, gir et karismatisk inntrykk.

LED-lykter blir for øvrig standard på alle modellene, og det blir også mulig å få bilen med de avanserte IQ.Light LED Matrix-frontlyktene.

Vi har ikke et ordentlig bilde av silhuetten, mens Volkswagen Norge sier at denne spesielt markant med halvrunde hjulbuer slik som forgjengeren.

På innsiden kjører Volkswagen på med Digital Cockpit og infotainmentdisplay, noe som skal gjøre interiøret i den nye Amarok til et funksjonelt et. Disse detaljene skal også understreke premiumkarakteren til pickupen, ifølge produsenten.

Det er også mulig å få nye Amarok med et eksklusivt lydanlegg, og mer elegante overflater i dashbordet og dørsidene i imitert lær med kontrastsømmer.

Nye Amarok byr også på bredere forseter i forhold til dagens biler, og de som velger personbilvarianten vil få et baksete i dobbeltkabinen som har plass til tre voksne.

På motorsiden tar Volkswagen Norge kun inn de som bruker diesel, men norske kunder har fortsatt nok å velge i. Det er nemlig fire slike med 4- og 6-sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Volkswagen sier ikke noe om elektrifisering, men vi kan nok forvente oss noen slike utgaver senere.

Det er også mulig å velge mellom firehjulsdrift ved behov eller permanent firehjulsdrift, og det er også flere kjøreprogrammer og assistentsystemer i flere nivåer, forklarer VW.

Tyskerne har puttet inn mer enn 30 assistententsystemer, hvor 20 er helt nye i Amarok, så dette er en toppmoderne pickup.

Volkswagen Norge sier at pickupen kommer i fire utstyrsnivåer, Life og Style, PanAmerika og Aventura. De to siste er topputgavene. PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Avenura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.

Nye Volkswagen Amarok, som for øvrig er basert på den samme plattformen som nye Ford Ranger og er utviklet i Australia og Europa, er ventet til Norge mot slutten av året.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter