Det begynner å bli bilsomt på Volkswagen-gruppens MEB-plattform. Dette er den nye byggesett-malen for elbiler som skal sørge for et ras av nye elbiler fra den store gruppen, og allerede nå kan norske forbrukere velge mellom fire slike.
Volkswagen ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron, og en femte som var blant de første som ble planlagt er snart på plass.
-->
Allerede i 2019 viste Seat fram en prototype kalt el-Born, og tross noen ganske så gode spesifikasjoner var det forventet at den skulle rett inn i det nedre prissjiktet. Seat er tross alt det rimeligste merket i Volkswagen-gruppen.
Men da ville den også blitt en solid utfordrer til ID.3 fra hovedmerket til gruppen, og uansett årsak ble el-Born sendt videre fra Seat til Cupra.
Dette er merket som har laget litt mer sportsligere utgaver av Seat-modeller, men som nå skal produsere sine egne modeller. Den første, SUV-modellen Formantor, er allerede på plass.
Den neste blir altså el-Born, nå døpt om til Cupra Born, som altså er satt sammen på den populære MEB-plattformen. De første bilene er ventet til norske kunder allerede i år.
Men da er den en fordel at kundene faktisk kan bestille bilen, og da bør de også vite prisene.
– Etter at vi først viste konseptutgaven av bilen, fikk vi stor respons, forklarer Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra Norge i Harald A. Møller.
‒ Da vi kunne vise den produksjonsklare utgaven, eksploderte det. Så har vi tro på at særdeles konkurransedyktige priser, med vinterhjul og serviceavtale inkludert, kommer til å vekke ytterligere interesse nå.
Cupra Born blir ikke like rimelig som den litt mindre ID.3, men den er heller ikke langt unna. En ID.3 har en startpris på 286.500 kroner, mens Cupra Born starter på 307.000 kroner.
Det er faktisk slik at om man tar hensyn til versjonene av ID.3, har den utgaven som kan sammenlignes med Cupra Born en dyrere inngangspris, opplyser Møller.
De første Born-variantene som kan bestilles har 204 hestekrefter, inntil 424 kilometer rekkevidde og lading på inntil 120 kW.
Det betyr at den første utgaven er utstyrt med batteriet på 58 kWh, og senere vil også det også komme versjoner med batterier på både 45- og 77 kWh.
– Hygienefaktorer som hurtiglading, innvendig plass, rekkevidde og varmepumpe er ivaretatt, men det vi forventer virkelig skal vekke begeistringen fra kundene våre er 204 hestekrefter, sportsseter som standard og et dynamisk design som vekker oppsikt, slår Ågotnes fast.
De kjører også på med en velkjent formel for nyintroduserte elbiler, nemlig en «første-klubb». Dette har Cupra kalt First Born, og her kan norske kunder registrere interesse for bilen og dermed komme langt fram i køen.
Cupra Norge åpner for de førstefødte i dag (23. september), før det åpnes for resten av markedet 28. september.
Flere av bilmerkene ser også etter alternative eier-metoder, og Cupra tilbyr også en leasing-løsning for Born.
– Godt med standardutstyr gjør at du med et innskudd på under 40.000 kroner kan få en attraktiv Cupra Born for under 3.000 kroner i måneden, inkludert levering hjem på døra for kunder over store deler av landet, sier Ågotnes.
‒ Men først og fremst er det designet og kjøreopplevelsen vi tror trigger markedet når vi åpner slusene for Born.
Cupra er altså et ungt, ivrig og sportslig merke, så ja, litt som Volvo-eide Polestar. Begge har også nærhet til kunden som en potensiell suksessfaktor.
– Oppsettet vårt med online-salg, tett kundeoppfølging både fysisk og digitalt og hjemlevering gjør at vi kan tilby ekstremt konkurransedyktige priser, og vi forventer at Cupra, og Born i særdeleshet, skal appellere til kunder som ikke er redd for å skille seg ut på veien, mener Ågotnes, som konkluderer med følgende:
– Born blir den mest sportslige bilen i sitt segment, og kombinasjonen av ytelser, design og pris setter Cupra på kartet for alvor i Norge.
Les også: