PSA-gruppen er virkelig i støtet når det gjelder små elbiler. Først viste de fram DS 3 Crossback E-Tense, deretter Peugeot e-208, og nå er det klart for den tredje kompakte el-modellen ‒ en helelektrisk Opel Corsa-e. Det tyske merket i den franske gruppen følger en plan kalt Pace, og den sier at de skal elektrifisere hele modellserien innen 2024.
allerede i 2016. Men siden har det vært ganske stilt rundt rene elbilmodeller,
men nå er de i ferd med å få ny vind i de elektriske seilene. Corsa, denne lille favoritten som «alltid» har vært her,
blir nemlig også helelektrisk. Modellen kom så langt tilbake som i 1982, og siden Corsa A debuterte
har den kommet som Corsa B, Corsa C, Corsa D og Corsa E ‒ 5. generasjon som kom
i 2015. Totalt er det produsert 13,5 millioner slike gjennom 37 år,
og nå skal den kapre nye og moderne kunder. For Opel bygger den også om til elbil, og Corsa-e slår
dermed følge med DS 3 Crossback E-Tense og Peugeot e-208. Alle tre bygges på
den nye PSA-plattformen kalt CMP, og får dermed de samme grunnleggende
elementene og det samme elektriske drivverket. Faktisk startet Opel å jobbe med en ny Corsa for flere år
siden, men da merket ble solgt fra amerikanske GM til PSA-gruppen med merkene
Peugeot, Citroën og DS for snart to år siden ble dette stanset. De startet altså på ny gi med CMP-plattformen, og som med de
to andre søsknene får også Corsa-e en rekkevidde på over 300 kilometer.
skal kunne rulle 330 kilometer uten påfyll, noe et batteri på 50 kWh sørger
for. I likhet med DS 3 Crossback E-Tense og e-208 er også Corsa-e klar for
hurtiglading på 100 kW, og dette fyller batteriet til 80 prosent på en
halvtime. Og som e-208 får også Corsa-e tre kjøremoduser, og de er
ganske så selvforklarende: Normal, Eco og Sport. En ting Corsa definitivt ikke er kjent for er
akselerasjonen, men putt Corsa-e i Sport så blir den ganske så kvikk til å være
en kompakt bybil. Elmotoren yter 136 hk med et dreiemoment på 260 Nm, og bilen
bruker 8,1 sekunder fra 0 til 100 km/t. 0-50 km/t er enda mer imponerende, kun
2,8 sekunder. Også designet er ganske så sportslig.
LED-matrix-lysene, HD-kameraer som overvåker miljøet rundt bilen og sensorer
som jobber sammen med førerassistentene ‒ blant annet adaptiv fartsholder. På innsiden har selvsagt Opel også oppgradert infotainment-løsningen,
slik at også de tråkker inn i den digitale tidsalderen på innsiden. Opel vil åpne ordrebøkene for Corsa-e om noen uker, mens diesel-
og bensinversjonene følger deretter. Her er flere bilder: Les også:
- Nå kommer Peugeot 208 som elbil
- Da DS åpnet for reservering av elbil knakk systemet sammen
- Smart sier adjø til bensinen med 21 biler