Citroën slår til med helelektrisk coupé-SUV

Det skal ikke stå på designet til Citroëns nye elbil. Men rekkevidden kan bli en utfordring.


For et drøyt år siden kunne Citroën vise fram et nytt flaggskip kalt C5 X, og designet bød på et kinderegg av en bil. Franskmennene hadde nemlig latt seg inspirere av både SUV, coupé og stasjonsvogn, og bakt alle disse elementene inn i bilens design.

Nå kommer det en lillesøster i form av Citroën C4 X, og merket tenker også langsiktig. For sammen med diesel- og bensinversjonene har de også klar en som heter ë-C4 X ‒ en ren elbil. Det er kun den helelektriske varianten som kommer til Norden og andre utvalgte europeiske markeder.

Og mens C5 X er 4,80 meter i lengden, går ë-C4 X rett inn i det brennhete C-segmentet med 4,60 meter lengde. Den fyller dermed tomrommet mellom C4 på 4,36 meter og C5 X.

I likhet med C4 kan også ë-C4 X skilte med en akselavstand på 2,67 meter, og begge er laget på den samme CMP-plattformen. Den nye elbilen har for øvrig et bagasjerom på 510 liter, og det er til og med en skiluke mellom de to sidesetene bak som åpner for å frakte, ja, for eksempel ski.

Bilen har selvsagt alt det nyeste som Citroën har å tilby, og den kan blant annet skilte med 2-soners klimakontroll, varme i rattet, frontruten, ja, til og med baksetene. Den er også utstyrt med merkets unike dempersystem kalt Progressive Hydraulic Cushions, noe som bør sørge for en behagelig kjøretur selv på humpete norske veier.

Citroën er også over snittet opptatt av forsetene, og nye ë-C4 X tilbyr de mer eksklusive Advanced Comfort-setene. Disse er ganske brede og tykke, og merket hevder selv at det er som å sitte i lenestolen hjemme.

Elbilen er også utstyrt med Citroën Drive Plus, noe som inkluderer en 10-tommers skjerm hvor det er mulig å plassere egne widgets, og det er også talekommandoer via «Hei Citroën»-kommandoen. Det er også mulig å få den med flere oppkoblede tjenester.

Så hva med drivsystemet?

Vel, det kjenner vi godt igjen fra andre elbiler i Stellantis-universet. Motoren har 136 hk og 260 Nm, og 0-100 km/t går på 9,5 sekunder og toppfarten er på 150 km/t.

Citroën ë-C4 X har et 50 kWh batteri, og det kan bli en utfordring i en tid hvor mange av elbilene sikter både på 400 og 500 kilometer med rekkevidde. For WLTP-tallet for ë-C4 X lander på 360 kilometer, og det er litt under snittet.

Da NAF nylig testet 31 nye elbiler var det kun fire av disse som ikke brøt 400 km-barrieren, mens åtte av de nye elbilene rullet 500 kilometer eller mer.

Når det gjelder ladingen er denne på 100 kW, og 80 prosent lading går unna på 30 minutter. Standard hjemmeladingen er på 7,4 kW med 7,5 timer ladetid, men det er også mulig å få en ombordlader på 11 kW som tar denne tiden ned til 5 timer.

Citroën har utstyrt elbilen med en masse førerassistenter gjennom Advanced Driver Assistance Systems, og her er det faktisk så mange som 20 assistenter som gjør kjøringen mer behagelig og sikrere. Og det er mulig å velge mellom tre kjøremoduser, Eco, Normal og Sport.

‒ Vi er begeistret over muligheten som de nye ë-C4 X- og C4 X-modellene gir, da de vil bidra betydelig til vår merkevaretilstedeværelse og salgsmål, sier Citroën-sjef Vincent Cobée.

‒ Mange kunder ønsker et rimelig, ansvarlig og elegant alternativ til massen av kombi- og SUV-tilbud i kompaktsegmentet, og dette er vår beste tolkning av det behovet. En framtidsrettet, særegen cross-design som leverer all den komforten, teknologien, sikkerheten og verdien du forventer av Citroën ‒ men også enestående romslighet og limousin-allsidighet med fordelen av nullutslipp, helelektrisk kraft.

Her er bilder av den helt nye elbilen fra det franske merket, Citroën ë-C4 X:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter